افسردگی در زمان کنکور

افسردگی در زمان کنکور و راهکارهای مقابله با آن

افسردگی یک نوع اختلال رایج است که هر فردی ممکن است با آن روبه رو شود. شرایط خاصی نمی طلبد و برای افراد در هر موقعیتی امکان دارد اتفاق بیوفتد. داوطلبان کنکوری که آماده شرکت در آزمون سراسری هستند، بایستی مراقب علائم افسردگی باشند. کنکور یکی از سخت‌ترین و پرفشارترین آزمون‌ها محسوب می‌شود و ممکن است افسردگی و تنش در داوطلبان آن به وجود آورد. افسردگی در داوطلبان کنکور ممکن است بر اثر ترس، نگرانی، فشار خانوادگی برخی مشکلات شخصی، مشکلات سلامتی و… ایجاد شود. در افراد مبتلا به افسردگی در کنکور تمایل به فعالیت و کار بسیار کاهش می‌یابد؛ بنابراین، تمرکز و یادگیری درس برای داوطلب بسیار سخت می‌گردد و این اختلال می‌تواند باعث افت کیفیت آموزش و پایین آمدن نمرات آموزشی شود. افسردگی یکی از مشکلات روانی شایع در داوطلبان کنکور است که می‌تواند به شدت تاثیر منفی بر عملکرد در کنکور داشته باشد. در ادامه به بررسی علل و علائم افسردگی در زمان کنکور و همچنین راهکارهای مقابله با آن پرداخته می‌ شود.

علائم افسردگی در زمان کنکور

همانطور که اشاره شد افسردگی مشکل رایجی است در جامعه امروزی بسیار دیده می شود. داوطلبان و دانش آموزان نیز از این مستثنی دور نیستند و نگرانی از بابت آینده و سرنوشت پیش رو باعث شده دچار این اختلال شوند. این اختلال ممکن است ناشناخته باشد و برای تشخیص افسردگی در اطرافیان باید با علائم آن آشنا شد. شناخت علائم افسردگی در بهبود آن بسیار کمک کننده است. یکی از علائم افسردگی از دست دادن احساس خوش‌بینی، بی‌اشتیاقی، خستگی، نداشتن انرژی و تغییر در الگوی خواب است.

علائم افسردگی در زمان کنکور شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  کاهش انگیزه و علاقه به تحصیل
  2.  بی‌اختیاری و خستگی بیش از حد
  3.  اضطراب و ناراحتی
  4.  افزایش وزن و کاهش وزن
  5.  بی‌خوابی یا خواب بیش از حد
  6.  احساس تنهایی و انزوا
  7.  فراموشی و اختلال در تمرکز
  8. احساس بی ارزشی
  9. گریه های مکرر
  10. عصبی شدن و بی قراری کردن
  11. داشتن افکار خودکشی
  12. بی توجهی به ظاهر
  13. داشتن سردرد، دل درد، درد قفسه سینه که بدون علت پزشکی و بدون نشانه ای از بیماری باشد.
  14. ناتوانی در تصمیم گیری 
نگران کنکوری؟⁉️
دلنگرانی⁉️
میترسی⁉️
اظطراب داری؟⁉️
همش به نتیجه فکر میکنی؟⁉️
یا گاهی دلت میخواد این ترسو تبدیل به اعتماد بنفس کنی؟⁉️
داخل این فایل صوتی🎼 راجب همش صحبت کردم و کامل توضیح دادم👩🏻‍🏫👌
تا بتونی متوجه بشی حسی که داری اصلا ترسه؟ یا حس دیگه؟😬🤔😰
و البته که براش راهکار هم ارائه دادم تا بتونه بهتون کمک کنه🫂💪
این پادکست🎧 تقدیم به شماهایی که به آرامش احتیاج دارین🧘🏻‍♂️😌
در هر دوره و پایه ای👩🏻‍🎓👨🏻‍🎓
🧗‍♂ فرد شجاع کسی نیست که احساس ترس نکند، بلکه کسی است که این ترس را فتح کند🚩🤺
🔴 برای شرکت در دوره ۷ روزه رایگان:👇 کافیه رو لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تحصیلی

برای پیشگیری از افسردگی در دوران کنکور چه کار باید کرد؟

همیشه پیشگیری بهتر است درمان است. قبل از آنکه دچار افسردگی ناشی از کنکور شوید، بهتر است به فکر این موضوع مهم باشید. در قدم اول بایدبا کنکور و شیوه برگزاری کنکور کنار بیایید. کنکور آنقدرها هم سخت نیست. برنامه ریزی مناسبی داشته باشید تا در صورت عدم اجرای برنامه ریزی رویایی، دچار ناامیدی و افسردگی نشوید. مطمئن باشید در صورت داشتن برنامه ریزی هوشمندانه و اصولی می‌توانید همانند خیلی از داوطلبان سال گذشته شما هم موفق شوید. تنها باید برنامه درسی که تهیه می‌کنید، منحصر به فرد و در جهت رسیدن به هدفتان باشد. بدین صورت موفقیت شما تضمینی خواهد بود.

راه های مقابله با افسردگی کنکور

برای از بین بردن افسردگی ناشی از امتحان یا کنکور راه های ساده ای وجود دارد. بسیاری از افراد در مواجه با این اختلال دچار سردرگمی می شود و گمان می کنند کاری از دستشان بر نمی آید. به محض اینکه احساس افسردگی کردید و علائم آن را در خود یا دیگران مشاهده کردید با خونسردی کامل می توانید آن را برطرف کنید.

افسردگی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد داوطلبان در کنکور داشته باشد. به عنوان مثال، داوطلبان مبتلا به افسردگی ممکن است دچار کاهش تمرکز و حافظه شوند و از طرف دیگر، کاهش انگیزه و اعتماد به نفس، می‌تواند باعث کاهش عملکرد در آزمون شود. افسردگی در دوران کنکور می‌تواند باعث اختلال در زندگی شخصی و عملکرد در کنکور شود. برای مقابله با افسردگی در دوران کنکور، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 مراجعه به مشاور: مراجعه به یک مشاور روان‌شناس می‌تواند به شما در انتخاب راهکارهایی که برای شما مناسب هستند کمک کند. اگر ضرورت وجود دارد، بهتر است با مشاور و پزشک خود مشورت کنید و به نحوی مناسب درمان شوید.

 تعیین برنامه: تعیین زمان‌بندی مناسب، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بیشتری از کنترل بر زندگی خود پیدا کنید.

ورزش: ورزش کردن به شما کمک می‌کند که استرس و فشار روبه‌ رو شده در دوران کنکور را سرکوب کنید و احساس خوبی را به شما منتقل کند. علاوه بر استرس‌های کنکور همچنین بهتر است از وقت خود برای ورزش به صورت مرتب استفاده کنید تا به بدن خود بازگردید .

 تغذیه سالم: تغذیه سالم و متنوع به شما کمک می‌کند تا برای کنکور بهتر آماده شوید و سطح انرژی و کارایی خود را افزایش دهید. بدن گاهی در برابر کمبود برخی مواد مغذی از خود علائمی مثل خستگی و بی حوصلگی نشان می دهد مانند کم خونی که فرد دچار خستگی می شود در رژیم غذایی خود ماهی مغزها سبزیجات میوه های تازه قرار دهید. 

 خواب و استراحت: برای داشتن عملکرد بهتر در امتحان، نیاز دارید که خوب بخوابید و استراحت کافی داشته باشید. برنامه خواب منظم تعیین کنید و در روزهای بعد از امتحان‌ها برای استراحت و تفریح وقت بگذارید. 

هدف گذاری دقیق: تلاش های پی در پی و همچنین نرسیدن به دلخواه خود باعث شده شما دچار افسردگی و دلمردگی شوید و با ناامیدی این راه را ادامه دهید. قبل از هرچیز باید هدف واضح و مشخصی تعیین کنید و واقع بینانه نسبت به توانایی های خود این هدف را بسنجید تا بهترین گزینه را بتوانید انتخاب کنید. داوطلبان باید هدف‌های مشخص و معقولی برای خود تعیین کنند و به آنها پایبند بمانند.

 روش‌های تنفسی و آرامش بخش: روش‌های تنفسی و آرامش بخش، مانند مدیتیشن و یوگا، به شما کمک می‌کنند تا با استرس و اضطراب کنار بیایید و به عملکردتان در کنکور کمک کنید.

 حمایت از دوستان و خانواده: با دوستان و خانواده در ارتباط باشید و گاهی اوقات تنهایی را کنار بگذارید و ناراحتی و مشکلاتتان را به افراد قابل اعتماد زندگیتان بگویید، خواهید دید چه تاثیر مثبتی در روحیه شما دارد و روحیه خوب به آمادگی ذهنی شما برای تصمیم گیری و عملکرد درسی کمک می کند.

تبدیل کردن روز به شب: فقط شب شروع به مطالعه نکنید، مدت طولانی و مستمر در شب مطالعه کردن باعث دلمردگی می شود. برای تنوع و احساس کردن نور روز و حس شادی آور آن، مطالعه در روز را امتحان کنید.

 بهبود خواب: کافی بودن خواب و بهبود کیفیت آن، می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند. گاهی اوقات  کم خوابی و استراحت ناکافی باعث بروز خلقیات ناخوشایند می‌شود. بدون سخت گیری زمان هایی برای استراحت خود قرار دهید.

 مدیریت فشارهای روانی: بهتر است فشارهای روانی را مدیریت کرده و روش‌هایی مانند تمرین مدیتیشن و یوگا را در روزمره خود تجربه کنید.

 رعایت وقت‌بندی و استفاده از روش‌های مطالعه موثر: برنامه‌ریزی مناسب برای مطالعه، استفاده از روش‌های مطالعه موثر و پرداختن به تفریح و استراحت، می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند برای تنظیم زمان مطالعه، استراحت و یادگیری روش های مطالعه صحیح می توانید از مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

با رعایت این موارد و در صورت نیاز، استفاده از روش‌های درمانی مناسب، می‌توانید با موفقیت از شر افسردگی در دوران کنکور رهایی پیدا کنید.

اگر میخوای با جدیدترین راهکارهای درمان افسردگی کنکور آشنا بشی، پیشنهاد می‌کنم که این ویس رو حتما گوش بدی.

راهکارهایی برخلاف همه چیزهایی که تابحال شنیدید
چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم
8:50
راهکار برای بیخوابی یا پرخوابی؟
8:00
مشکلات جسمانی تاثیر داره؟
9:28
صحبت باخانواده
10:00
پیش روانشناس بریم روانپزشک
12:54

علل افسردگی در زمان کنکور

این حقیقت وجود دارد که مقوله کنکور به خودی خود ماهیتی استرس زا دارد. داوطلب به تنهایی احساس ناکافی بودن و نگرانی های کنکوری را دارد از طرفی خانواده، فشار درس ها و مقایسه کردن های نابجا او را بی انگیزه و افسرده می کند. در برخی موارد اطرافیان به داوطلبان کنکوری برچسب بی مصرفی و تنبل بودن را می زنند. استرس و اضطراب به اندازه کافی می تواند محرک خوبی برای ادامه دادن و افزایش انگیزه باشد اما اگر این احساس طبیعی از حد خود فراتر برود تبدیل با افسردگی و سرزنش بی جا می شود. این علت ها باعث بروز افسردگی در داوطلبان کنکوری می شود:

 فشارهای روانی: فشارهایی که در طول سال تحصیلی و در زمان آماده‌سازی برای کنکور به داوطلبان وارد می‌شود، می‌تواند به شدت اعتماد به نفس آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و افسردگی را ایجاد کند.

 نگرانی درباره آینده: داوطلبان کنکور بیشتر از هر چیزی نگران آینده‌شان هستند. نگرانی‌هایی مانند ورود به دانشگاه مورد نظر، شغل مناسب پس از دانشگاه و تأمین مالی می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در آن‌ها شود.

 ناامیدی: بسیاری از داوطلبان در زمان آماده‌سازی برای کنکور، با شکست مواجه می‌شوند و این موضوع می‌تواند باعث ناامیدی و افسردگی در آن‌ها شود.

شرایط زندگی و خانواده: در دوران کنکور افراد خانواده نیز با فرد کنکوری و مشکلات آن همراه می شوند. درگیری آن‌ها با این موضوع باعث می شود تصور کنند که چه آینده ای برای فرزندشان رقم می خورد. این خواه ناخواه در روحیات فرد اثر می گذارد بدون مقایسه فرزندان با دیگر دانش آموزان فضای خانه را آرام نگه دارید.

اختلالات هورمونی: تغییرات هورمون در شرایط روانی فرد بسیار موثر است. اگر این تغییرات با شروع افسردگی شروع شده باشد، این اختلال را تشدید کند.

نحوه شناسایی افسردگی در داوطلبان کنکور 

بعضی داوطلبان که باید برای آینده خود با کنکور و این آزمون بسیار ترسناک آماده کنند، برای کنترل این تنش، ممکن است به افسردگی نزدیک شوند. برای شناسایی افسردگی در داوطلبان کنکور، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

تغییرات در رفتار: مثلاً می‌توانید به دوستان و خانواده داوطلبان نگاه کنید و ببینید آیا رفتار آن‌ها با تغییرات شده، بیشتر از همیشه کم حرف شده و پاسخ‌های سریع به پرسش‌ها را نمی‌دهند.

مشکلات در مسائل همراه با کنکور: برای بسیاری از داوطلبان کنکور همراه با مشکلات مالی، فشار خانوادگی، نیاز به کار پاره‌وقت و… قرار می‌گیرند که می‌تواند موجب افزایش احساس تنش شود.

افسردگی پشت کنکوری

افسردگی در دوران نوجوانی خصوصا در سال کنکور واقعا دشوار است. اینکه فرد تحریک پذیرتر می شود و غمگین تر به نظر می رسد کاملا طبیعی است. اگر این احساس شدت یافت باید به او کمک کرد تا از این احساس ناامیدی و سرخوردگی نجات پیدا کند. اما در داوطلبان پشت کنکوری این احساس قوی تر خواهد بود و می تواند اختلال خلقی جدی ایجاد کند. در طرز فکر و عملکرد فرد بسیار تاثیر گذار است و در روابط خانوادگی و اجتماعی او تاثیر منفی می گذارد. فشار های تحصیلی باعث شده هر پنج نفر یک نفر دچار افسردگی در دوران کنکور شود. برای حل این مشکل ابتدا باید علائم ذکر شده شناسایی شود و علت های بروز افسردگی برطرف شود و با روش های درمانی ساده و در نهایت مراجعه به مشاور این اختلال از بین برود.

سخن پایانی

در مورد افسردگی در زمان کنکور هر آنچیزی که باید بدانید گفته شد. توجه داشته باشید این مشکل برای هر فردی امکان دارد اتفاق بیوفتد پس اگر در خود و اطرافیانتان این اختلال را شناسایی کردید نگرانی و ترس را کنار بگذارید و معقولانه با روش های رهایی از آن پیش بروید و در کنار تمرین های ازبین بردن افسردگی به مشاور متخصص مراجعه کنید. هیچ گاه از گفتن مشکلات خود خجالت نکشید زیرا برای آمادگی برای کنکور نیازمند ذهنی آماده و به دور از هر نوع تشویش هستید. الف مشاور در کنار شماست تا به بهترین شکل ممکن بتوانید کنکور سراسری ۱۴۰۲ را پشت سر بگذارید.

اگر میخوای از جدیدترین اخبار به روز کنکور آگاه بشی تلگرام الف مشاور رو دنبال کن.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
بدون مشاور خودت برنامه ریزی کن.
چطور برنامه ریزی درسی کنیم؟ بدون کمک گرفتن از مشاور
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!