با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور عدهای از دانش آموزان که نتوانستند در یک درس و یا چند درس نمره خوبی بیاورند، یا دارای مدرک تحصیلی نظام قدیم هستند، دچار استرس و نگرانی میشوند. از این رو آموزش و پرورش شرایطی را برای این دسته از داش آموزان فراهم کزده است تا با شرکت در آزمون های ترمیم معدل بتوانند نمرات خود را اصلاح کنند.
با ما همراه شوید، ما در این مقاله قصد داریم هرآنچه که باید درباره ترمیم معدل در کنکور بدانید را به بیانی ساده برای شما داوطلبین هدفمند و پرتلاش شرح دهیم.
اهمیت ترمیم معدل برای کنکور 1405
آموزش و پرورش برای داوطلبانی که در امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی موفق به کسب نمره بالا نشدهاند، طرحی به نام ترمیم معدل در نظر گرفته است. در واقع ثبت نام آزمون ترمیم معدل این امکان را فراهم میکند که دانش آموزان بتوانند در امتحانات دروسی که موفق به کسب نمره بالا نشدند مجددا شرکت کنند.
در صورت کسب نمرات بالا به عنوان سوابق تحصیلی آنها در نظر گرفته میشود. در نتیجه این طرح مانند ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان فرصتی مناسب برای بهبود تاثیر معدل در کنکور سراسری خواهد بود. در صورتی نمرات جدید بالاتر از نمرات قبلی باشد در سوابق تحصیلی فرد در کنکور تاثیر داده می شود. حتی اگر نمره جدید پایین تر نمره قبلی باشد سازمان سنجش نمره بهتر را درنظر میگیرد.
با داشتن مشاوره تحصیلی و برنامهریزی منظم و منحصر به فرد میتوانید در امتحانات ترمیم معدل و افزایش نمره موفق عمل کنید. کافیست یک بار امتحان کنید. همچنین میتوانید در طرح 7 روزه رایگان مشاوره تحصیلی الف مشاور برای آشنایی با روند کار شرکت کنید.
نحوه تاثیر معدل در کنکور سراسری
نحوه محاسبه رتبه کنکور و تاثیر نمرات در آن، همواره برای بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور به شکل یک علامت سوال خیلی بزرگ است؛ یکی از سوالات مهمی که یکی از داوطلبان کنکور از ما پرسید این بود که آیا کل معدل دوران 12 سال در رتبه کنکور سراسری تاثیر گذار است؟
باید بگوییم، ” خیر”. بهتر است بدانید واژه ” تاثیر معدل” کمی گول زننده است؛ در واقع به جای معدل کل، نمرات درس به درس در کنکور تاثیر گذار است؛ برای مثال در سال سوم دبیرستان، ممکن است نمره ادبیات شما 20 باشد و نمره عربی شما 12 باشد؛ طبق جدول امتیاز بندی سازمان سنجش ممکن امتیاز مثبت نمره ادبیات در رتبه کنکور شما تاثیر مثبت بگذارد و امتیاز منفی نمره عربی، بر رتبه شما تاثیر منفی بگذارد؛ به طور کلی برای هر درس، نمره همان درس در رتبه کنکور اعمال میشود.
معدل چه مقطعی در کنکور تاثیر داده میشود؟ (تفاوت نظام قدیم با نظام جدید)
خوب است بدانید، تنها معدل کتبی سال دوازدهم و یازدهم که به صورت نهایی از شما امتحان گرفته میشود و پاسخها در آموزش پرورش تصحیح میشود، در رتبه کنکور شما تاثیر خواهد داشت؛ به عبارت دیگر برای داوطلبین کنکور نظام جدید، فقط معدل نیمسال دوم سال دوازدهم در رتبه کنکور سراسری تاثیر داده خواهد شد.
سوالات پرتکرار درباره تاثیر معدل در کنکور
معمولا داوطلبان کنکور به دلیل حجم بالای استرس و اضطراب، دائما سوالاتی درباره نحوه تاثیر معدل در کنکور از ما میپرسند؛ یکی از مزایای دانستن این موضوع این است که می توانند برای کسب رتبه بالا در کنکور، برنامه ریزی بهتری داشته باشند و نمرات بالایی را در هر یک از دروس خود کسب کنند.
در ادامه سوالات پرتکرار دانش آموزان را برای شما شرح می دهیم:
تاثیر معدل در کنکور زبان و هنر چگونه است؟
پاسخ این سوال در دفترچه راهنمای کنکور نیز ذکر شده است؛ در کنکور هنر و زبان فقط 26 درصد معدل برای دروس عمومی، در کنکور تاثیر خواهد داشت و دیگر 40 درصد نخواهد نبود
تاثیر معدل در کنکور نامرتبط با رشته چگونه است؟
ممکن است یک سری از داوطلبین قصد داشته باشند کنکور خلاف رشته خود را شرکت کنند، مثلا یکی از داوطلبین کنکور با رشته تجربی، قصد دارد کنکور انسانی شرکت کند، تاثیر معدل در کنکور او به چه صورت خواهد بود؟
بهتر است بدانید در چنین شرایطی فقط 26 درصد نمرات دروس عمومی در رتبه شما تاثیر خواهد داشت.
بخشنامه ترمیم معدل 1405
طبق آخرین اخبار ترمیم معدل، امسال نیز آموزش و پرورش برای دانش آموزان و داوطلبانی که معدل پایینی دارند و معدل آنها در رتبه بندی کنکور تاثیر گذار است، امکان ترمیم معدل را فراهم کرده است؛ در ادامه به جزئیات مهم این بخشنامه می پردازیم.
چه افرادی مجاز به شرکت در آزمونهای ترمیم معدل سال 1402 هستند؟
- فارغ التحصیلان نظام جدیدی که دیپلم خود را بعد از سال 98 اخذ نمودند.
- فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی که دیپلم خود را بعد از سال 1391 دریافت نمودند.
- داوطلبانی که مدرک خود را بعد از سال 1384 دریافت کردند.
- داوطلبان دارای دیپلم های نظری نظام جدید (3-3-6)
- فارغ التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی ترمی واحدی دارای مدرک پیش دانشگاهی ( از سال 1384 به بعد)
- متقاضیان دارای دیپلم های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش نظام جدید (3-3-6)
- فارغ التحصیلان دوره پیش دانشگاهی دارای سابقه تحصیلی (4 عنوان درس نهایی)
- فارغ التحصیلانی که قبلا سابقه تحصیلی ایجاد کرده اند.
مشمولان ایجاد سابقه تحصیلی
- فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی.
- دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام های آموزشی شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای
- فارغ التحصیلان و دانش آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود.
- سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی
- طلاب حوزه های علمیه که دارای سطح یک حوزه هستند.
محل و زمان ثبت نام ترمیم معدل 1405
- برای ثبت نام آزمون ترمیم معدل 1405، میتوانید به مدرسه منطقه خود که قبلا در آنجا فارغ التحصیل شده اید مراجعه کنید؛ همچنین اگر به شهر دیگری نقل مکان کردهاید، میتوانید به مدرسه بزرگسالانی که در منطقه آموزشی خود قرار دارد، مراجعه کنید.
- زمان ثبت نام ترمیم معدل 1405 معمولا یک ماه قبل از شروع امتحانات نهایی، در ماههای دی، خرداد و شهریور صورت میگیرد.
سوالات پرتکرار داوطلبین کنکور درباره ترمیم معدل
بسیاری از داوطلبان بعد از اینکه از اهمیت تاثیر معدل در کنکور مطلع میشوند، به دنبال راهی برای بهبود معدل خود میگردند، اگر در مقطع دوازدهم سال تحصیلی، نمرات پایینی کسب کردهاید، نگران نباشید؛ شما میتوانید با شرکت در آزمونهای ترمیم معدل، نمرات دروس خود را بهبود ببخشید؛ دانش آموزان همچنان سوالاتی درباره ترمیم معدل از ما میپرسند که برخی از مهمترین آنها را برای شما در ادامه شرح خواهیم داد:
آیا برای ترمیم معدل باید همه دروس را دوباره امتحان دهیم؟
خیر، تنها دروسی که به هر دلیلی در آن نمرات پایینی را کسب نمودهاید را بهتر است دوباره امتحان دهید؛ برخی از دانش آموزان ممکن است تمامی نمرات آنها بالا باشد اما به علت وقوع یک بحران در زمان آزمون درس ادبیات، نتوانسته باشد به خوبی آن را مطالعه کند و نمره کمی کسب کرده باشد؛ بنابراین میتوانید برای بهبود نمره ادبیات خود، در آزمون ترمیم نمره درس ادبیات شرکت کند و نمره بالایی کسب نماید.
چند بار میتوانیم ترمیم معدل انجام دهیم؟
نکتهای که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که شما میتوانید تمامی دروس را فقط یک بار ترمیم معدل کنید؛ معمولا آزمونهای ترمیم معدل در 2 نوبت دی ماه و خرداد ماه برگزار خواهند شد، اما نمیتوانید یک درس را در 2 ماه امتحان دهید و نمره هر کدام از آنها بهتر شد همان را اعمال کنید؛ مثلا شما نمیتوانید برای آزمون زبان انگلیسی در هر دو ماه دی و خرداد شرکت کنید.
آیا میتوانیم نیمی از دروس را در ماه دی و نیمی دیگر را در ماه خرداد امتحان دهیم؟
بله؛ اگر در بسیاری از دروس خود نمره پایینی را کسب کردهاید و به دلیل مشغلههای مختلفی که دارید، نمیتوانید تمامی دروس را در دی ماه یا خرداد ماه امتحان دهید، میتوانید نیمی از دروس را در دی ماه و نیمی دیگر را در خرداد ماه امتحان دهید.
آیا می توانیم بعد از کنکور دی ماه، در ترمیم معدل خرداد ماه شرکت کنیم؟
بله؛ طبق اطلاعاتی که سازمان سنجش ارائه داده است، شما زمانی که کنکور دی ماه را شرکت میکنید، در اسفند ماه تنها رتبه و تراز خام شما بدون تاثیر معدل اعلام خواهد شد، بعد از شرکت در کنکور مرحله دوم که در تیر ماه برگزار میشود، مجددا نتیجه خام کنکور تیر ماه نیز اعلام میشود، در مرداد ماه، معدل در رتبه کنکور تاثیر داده میشود و نتایج اصلی اعلام میشود؛ بنابراین شما فرصت این را خواهید داشت که در خرداد ماه برای ترمیم معدل خود اقدام کنید.
آیا داوطلبین نظام قدیم میتوانند ترمیم معدل انجام دهند؟
به دلیل اینکه این مورد در دفترچه راهنما ذکر نشده است، برای بسیاری از افراد سوال است که آیا داوطلبین نظام قدیم میتوانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کنند یا خیر؟ بله؛ شما نیز مانند داوطلبین نظام جدید میتوانید در آزمونهای ترمیم معدل شرکت کنید. اما نکته ای که بهتر است بدانید این است که در آزمون دروس نظام جدید باید شرکت کنید و دروس نظام قدیم دیگر کاربردی نخواهند داشت.
چگونه متوجه شویم نمرات ما نیاز به ترمیم معدل دارند؟
این سوال بستگی به اهداف شما دارد، مثلا اگر هدف شما این است که پزشکی تهران را قبول شوید، باید تمامی نمرات دروس شما 20 باشد، اما اگر قبولی در دانشگاه دولتی یا آزاد برای شما فرقی ندارد، برخی از دروسی که پایینتر از بقیه دروس شما هستند را ترمیم کنید، کفایت میکند.
ترمیم معدل در چه شهری انجام می شود؟
برخی از داوطلبان کنکور مثلا دیپلم خود را در شهر اصفهان گرفتند اما در حال حاضر در مشهد زندگی میکنند و سوال پرسیدند که آیا برای ترمیم معدل باید به آن شهری که دیپلم گرفته ایم برویم؟ خیر؛ در سراسر ایران و در هر شهری که در حال حاضر هستید، می توانید در آزمونهای ترمیم معدل شرکت کنید.
آیا ترمیم معدل در معدل دیپلم تاثیرگذار است؟
خیر بهتر است بدانید ترمیم و بهبود معدل تنها در رتبه کنکور تاثیر گذار است؛ بنابراین اگر به فکر مهاجرت تحصیلی و اخذ بورسیه در مقطع لیسانس هستید، بهتر است از مقاطع پایین تر بر روی نمرات خود کار کنید و تمامی تلاش خود را به کار گیرید تا نمرات بالا کسب کنید، زیرا در آینده فضایی مانند ترمیم معدل برای شما فراهم نخواهد بود.
هزینه شرکت در آزمونهای ترمیم معدل چقدر است؟
هزینه شرکت در آزمون برای ترمیم و بهبود معدل، برای هر یک از دروس 95 هزار تومان اعلام شده است.
به طور کلی تاثیر معدل در کنکور، فرصتی عالی است برای کسانی که در تست زنی ضعیف عمل میکنند. شما میتوانید با شرکت در آزمونهای ترمیم معدل، نمرات هر یک از دروس ضعیف خود را بهبود ببخشید تا بتوانید رتبه بالایی در کنکور کسب کنید و پلههای موفقیت را یکی پس از دیگری طی نمایید.
سوالات دانش آموزان در رابطه با ترمیم معدل
سوال دانش آموز:
سلام وقتتون بخیر
ببخشین ی سوال داشتم.برای ترمیم معدل که قراره دی وخرداد انجام بشه حتما باید نمراتمون روتوی ترمیم معدل ۲۰کنیم؟؟ینی اگ مثلا توی نمراتم ۱۸یا۱۷داشته باشم ۴۰درصد تاثیرقطعی رونمیده به من؟؟؟یامعدل مهمه
مثلا معدلم بالای ۱۸باشه اوکیه؟
پاسخ مشاور را در ویس زیر بشنوید:
آکادمی الف مشاور با دارا بودن یک تیم حرفه از مشاوران برجسته و کار درست، می تواند به خوبی شما را در زمینه کنکور راهنمایی کند؛ در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی درباره کنکور دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.
در این مقاله به بررسی نحوه تاثیر معدل در کنکور پرداختیم، همچنین به تعدادی از سوالات مهم و پرتکرار داوطلبان درباره ترمیم معدل پاسخ دادیم؛ امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.



سلام من نظام قدیم بودم سال 95 دیپلم گرفتم و سال بعدش پیش دانشگاهی.راسته که نمرات دیپلم میره برای دوازدهم؟میخوام دیپلم رو فقط چند درس رو ترمیم کنم نه همه ایا امکان داره؟ و اینکه باید برای یازدهم ایجاد سابقه کنم؟ نمیدونم برای یازدهم چیکار کنم
سلام شماره تماستون رو برای ما ارسال کنید تا بیشتر راهنماییتون کنیم
سلام
سال 1405 کنکور دارم
اگر در تابستان 6 درس نهایی یازدهم رو کامل و مفهومی بخونم و دروس تخصصی دهم و یازدهم تست هم کار کنم در طول ساز دوازدهم خیلی عالی بخونم و پیش برم و توی خرداد همراه با امتحانات نهایی دوازدهم یازدهم هم که تو تابستان خوندم ترمیم کنم ایا میتونم رتبه خوبی بگیرم؟؟
برای پزشکی و دندان یا پیراپزشکی
خیلی خوب میتونم دقیق و مفهومی بخونم چون تو طول سال یازدهم زیاد درس نخوندم امتحانام خیلی بد دادم
بله، قطعاً میتونی؛ ولی به چند شرط:
پیوستگی و استمرار توی مطالعه
برنامه ریزی جامع و انعطاف پذیر
توجه به امتحانات نهایی چه عمومی و چه تخصصی
تلاش و تلاش
موفق باشی.
درود بر شما
امسال من یازدهم تجربی هستم متاسفانه امتحان های دینی و عربی و فارسی عالی ندادم
هنوز سه امتحان دیگه دارم
سوالم اینه من سال دیگه با دروس دوازدهم که برای اولین بار شرکت میکنم به عنوان دانش اموز ترمیم کنم یا سعی کنم بهترین نمراتها را در دروس دوازدهم بگیرم معایب ترمیم چیه
ایا. امکانش هستکه ترمیم تک درس برگرده
ممنونم میشم راهنمایی کنید.
سلام سعی کن در پایه دوازدهم نمرههای خیلی خوبی بگیری و از همین الان برایش برنامهریزی کن. این بهترین فرصتته چون اولین نمرهی دیپلم همونه که ثبت میشه.
و اینکه ترمیم معدل به صورت تک درس امکان پذیره
سپاس بیکران
پس چرا میگن پایان ترمیم تک درس از سال 1405
مدیرمون گفته اگه دو تا درس هم خراب کردین باید همه رو دوباره ترمیم کنیم حتی اگه بقیه 20 شده باشیم
الان من خیلی استرس دارم سعی دارم زیست و زبان و شیمی رو عالی بدم و از تابستان دورس تخصصی دهم و یازدهم را خیلی خوب بخونم و تست بزنم اما نمیدونم این فارسی و دینی عربی رو چیکار کنم 🙁
چون برای اولین بار دارم کنکور میدم خیلی اطلاعاتم کمه
بازم مرسی واقعا با جوابتون خیلی خوشحالم کردین دمتون گرم 🙂
بله، از ۱۴۰۵ به بعد ترمیم نهایی فقط یکجا برای همه دروسه
تو داری برای اولین بار کنکور میدی و تمرکزت رو گذاشتی روی دروس مهم مثل زیست، شیمی و زبان. خیلی کار درستیه!
اما درباره عربی، دینی و فارسی فقط در حدی بخون که نمره قابل قبول بگیری (نه ۲۰، فقط نمره خوب)
تمرکز اصلیت روی دروس اختصاصی باشه چون اونا رتبه رو تعیین میکنن
اگه عمومیها رو ضعیف زدی، بعداً میتونی با ترمیم (همه درسا با هم) جبرانش کنی
سلام. برای فارغ التحصیلان نظام قدیم فنی حرفه ای که پیش دانشگاهی نخوندن (قبل از سال 91) و الان میخوان کنکور ریاضی بدن. میشه بگین راهکار چیه؟
باید کدوم دروس کدوم سالها رو امتحان بدن؟ دروس دوازدهم ریاضی کافیه ؟ و اینکه امکان امتحان دادن همه اینها فقط در خدادماه وجود داره؟
سلام، فارغالتحصیلان نظام قدیم فنیحرفهای که پیشدانشگاهی ندارند، برای شرکت در کنکور ریاضی باید دیپلم و سوابق تحصیلی مرتبط ایجاد کنند.
۱. باید مدرک معادل دیپلم نظری بگیری، یعنی دروس عمومی و تخصصی ریاضی را امتحان بدهی.
۲. دروس موردنیاز شامل دروس عمومی و تخصصی دوازدهم ریاضی است.
۳. امکان امتحان دادن این دروس معمولاً در خرداد، شهریور و دیماه وجود دارد.
۴. برای جزئیات ثبتنام و زمان امتحانات، از آموزشوپرورش منطقه خود استعلام بگیر.
سلام وقت بخیر
من دانش آموز رشته دوازدهم انسانی هستم
اگه یه درس رو مشروط بشم به طوری که نتونم تک ماده هم بزنم
و دوباره شهریور امتحان بدم
اما سال بعد ترمیم کنم و کنکور بدم رو کنکورم تاثیر منفی داره؟
اگر در شهریور درس را پاس کنی، تأثیر منفی روی کنکور ندارد. در صورت ترمیم معدل، نمره بالاتر جایگزین میشود و تأثیر سوابق تحصیلی بر اساس نمره جدید محاسبه خواهد شد.
سلام من کلاس دهم ام میخوام ترمیم معدل بکنم امکانش هس ک نگه دارم بعد کنکور؟
ترمیم معدل فقط برای فارغالتحصیلان ممکن است، یعنی بعد از دوازدهم میتوانی ترمیم کنی. نمرات ترمیمی در کنکور همان سال یا سالهای بعد اعمال میشوند، اما نمیتوانی آن را برای سالهای بعد نگه داری و سپس اعمال کنی.
سلام وقتتون بخیر من دهم هستم و میخوام برای سال بعدم یسری از دروس دهمم رو ترمیم کنم ایا میتونم از ابان ماه امسال ثبت نام ترمیم معدل کنم یا باید بعد از گرفتم مدرک دیپلم اقدام به ترمیم معدل کنم حتما؟
ترمیم معدل فقط برای فارغالتحصیلان ممکن است، یعنی باید بعد از گرفتن دیپلم اقدام کنی. در حین تحصیل امکان ثبتنام برای ترمیم معدل وجود ندارد.
سلام من در مدرسه بزرگسالان هستم درس افتاده دارم که باید تو خرداد بدم
باید برای درسای افتادم وارد سایت ترمیم نمره بشم یا نیازی نیست؟
نه، برای امتحان درسهای افتاده نیازی نیست وارد سایت ترمیم نمره بشی.
امتحان دروس افتاده = امتحان مجدد برای پاس کردن درس
ترمیم معدل = مخصوص کسانیه که درس رو پاس کردن ولی میخوان نمرهشون رو بالا ببرن
سلام وقت بخیر بنده میخوام امسال پشت کنکور بمونم و سال دیگه کنکور زبان بدم چون امسال نمیتونم اون دانشگاهی که میخوام رو بیارم امادگی لازم رو ندارم برای سال ۱۴۰۴ میخواستم بدونم دروس عمومیم رو از چه نمره ای پایین تر باشه باید ترمیم کنم من پایین ترین نمره ی عمومیم دینیه که ۱۸هست بقیه بالای ۱۸ هستن، مثلا فارسیم۱۸/۵ عربیم ۱۹ و زبانم ۱۹/۵ آیا لازمه که ترمیم کنم ؟ و این که برای سال ۱۴۰۴ تاثیر دروس عمومی در کنکور زبان چقدره مثل امسال ۲۸ هستش؟ اگر امسال هم که دوازدهمم نمراتم رو همین رنج باشه اوکیه دیگه لازم به ترمیم هست یا نه ؟
با نمرات عمومی که گفتی (۱۸ تا ۱۹.۵)
❌ نیازی به ترمیم نداری! چون تأثیر مثبت اعمال میشه، یعنی نمرات پایینتر فقط وقتی جبران میشن که بتونی خیلی بالاتر بیاری.
طبق روال فعلی:
تأثیر قطعی ۴۰٪ برای دروس نهایی دوازدهم اما چون کنکور زبان فقط عمومیها رو پوشش میده (درس اختصاصی نداره)
سلام.
برا پذیرش رشته های بدون کنکور و روزانه( مثل شیمی محض و..) معدل کتبی در نظر میگیرن یا معدل کل؟
در پذیرش رشتههای بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی)، معدل کل دیپلم ملاک اصلیه، نه فقط معدل کتبی نهایی.