چگونه مطالعه مفیدی داشته باشیم؟

راهنمای کامل چگونگی مطالعه مفید منابع کنکور

یکی  از معضلات اصلی هر دانش آموز و داوطلب کنکور سراسری نحوه مطالعه صحیح دروس میباشد. مطالعه مفید یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر فرد باید آن را بلد باشد. اما متاسفانه افراد بسیاری این مهارت را به خوبی یاد نگرفته اند و به اشتباه سعی در مطالعه دروس دارند. یک شیوه غلط در مطالعه علاوه بر اتلاف وقت، میزان بازدهی را به حداقل می رساند و در نتیجه فرد به نتیجه دلخواه خود نمی رسد و در مسیر موفقیت احساس ناامیدی و شکست میکند. از این رو آکادمی الف مشاور سعی دارد تا در این مقاله به نحوه صحیح یک مطالعه مفید با شما صحبت کند تا دیگر در این زمینه با مشکل روبرو نشوید. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

مطالعه مفید چیست؟

مطالعه ای که به کمک آن شما به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسید مطالعه مفید می گویند. در زمان مشخص شده و کوتاه یک مطلب تعیین شده را مطالعه کنید و از آن مطالعه بازدهی مفیدی داشته باشید. با مطالعه مفید می توانید در زمان خود صرفه جویی کنید و نتیجه خوبی به نمایش بگذارید.

نشانه های یک مطالعه مفید چیست؟ 

اگر به مواردی که در ادامه برای داشتن یک مطالعه مفید توجه و به آن عمل کنید، حتما به موفقیت در یادگیری دروس می‌رسید.

  • با انگیزه باشید

انگیزه محرک یادگیری هر مهارت است. داشتن انگیزه باعث می شود تا سختی ها و مشکلات  پیشرو برای فرد آسان تر شود و با اشتیاق بیشتری به یادگیری بپردازد. انگیزه در بالا بردن اعتماد به نفس و کاهش اضطراب بسیار تاثیر گذار است. یادآوری هدف و آینده شغلی ایده آل می تواند در بالا بردن انگیزه فرد مفید باشد. مقدار انگیزه در هر فرد متفاوت است که بسته به شرایط روحی و اهدافشان دارد. اوقات سختی درس و شرایط محیطی، ناامیدی را برای فرد به همراه و تنها راه مبارزه با این احساس حفظ انگیزه و داشتن پشتکار و ممارست میباشد. برای مثال اگر در درس های فیزیک و ریاضی دچار مشکل شده اید و حل مسائل برای شما دشوار است، بهتر است به دنبال راه حل های مختلف باشید و از کلاس های خصوصی و کتاب های آموزشی کمک بگیرید.  آکادمی الف مشاور با به کارگیری افراد خبره در این زمینه بهترین مشاور و همراه شما در هنگام سختی ها و ناامیدی هاست. از این رو شما می توانید از مشاوره تحصیلی رایگان ۷ روز الف مشاور در تمامی زمینه های تحصیلی کمک بگیرید.

با انگیزه مطالعه کنید

  • با علاقه بخوانید

همیشه برای موفقیت علاوه بر انگیزه علاقه نیز بسیار مهم است. علاقه باعث ایجاد انگیزه و در نتیجه موفقیت می شود. توصیه ما به شما داوطلبین عزیز این است که حتماً در مسیری تلاش کنید که به آن علاقه دارید زیرا علاقه با موفقیت رابطه مستقیم دارد. بهتر است قبل از شروع مطالعه، هدف و علاقه خود را در زمینه ادامه تحصیل و شغل آینده تان مشخص کنید. این امر باعث می شود تا برای رسیدن به هدف و خواسته تان، بیشتر از همیشه تلاش کنید و به موفقیت برسید. سعی کنید مطالعه درس را با خوشحالی و هیجان شروع  کنید و با علاقه و اشتیاق آن را به پایان برسانید.

با علاقه مطالعه کنید

  • با تمرکز بخوانید

یکی از مهمترین عناصر برای یک مطالعه مفید داشتن تمرکز در هنگام خواندن و یادگیری می باشد. مطالعه بدون تمرکز علاوه بر اینکه باعث اتلاف وقت میشود، احساس یاس و ناامیدی در یادگیری را در فرد به وجود می آورد. در چنین شرایطی بهتر است که ابتدا مطلب را به صورت روزنامه وار مطالعه کنید و به صورت گذرا نقشه ها، فرصت ها و بخش های مختلف کتاب را نگاه کنید تا به تدریج تمرکز لازم برای شروع یادگیری را به دست آورید.

اگر هنگام مطالعه خوابتان میگیرد یا عصبی و زود خسته می‌شوید، ابتدا دلیل آن را پیدا کنید و سپس سعی در تغییر شرایط و رفع مشکل داشته باشید. اگر در هنگام مطالعه افکار خود را نمی توانید کنترل کنید و ذهن شما را مشغول کرده است بهتر است  دست از مطالعه بردارید و در مورد موضوع  چند دقیقه ای فکر کنید و یا کارهایی که باعث آرامشتان میشود مانند پیاده روی و دوش آب سرد را انجام دهید و سپس به مطالعه بپردازید.

  • با اصول درست مطالعه کنید

گاهی اوقات فرد هم علاقه و هم انگیزه کافی برای مطالعه دروس دارد اما با شیوه های درست مطالعه آشنا نیست. در چنین شرایطی فرد با وجود اینکه زمان کافی برای مطالعه صرف کرده است اما به بازدهی و نتیجه مطلوبی نمی رسد و تمام تلاش های فرد بی نتیجه می شود. در مقابل برخی افراد در زمان کمتر اما با شیوه مطالعه درست به نتیجه مطلوب و دلخواه خود میرسند و به سوی موفقیت گام برمیدارند. پس به شما توصیه می کنیم که حتماً با اصول و شیوه مناسب هر درس آشنا شوید. بدون شک نحوه مطالعه درس هایی مانند ریاضی و فیزیک با درس های حفظی مثل دینی و ادبیات متفاوت است پس با توجه به درسی که مطالعه می کنید، نحوه مطالعه فرق میکند. با نحوه صحیح مطالعه در کمترین زمان بیشتری بازدهی را در یادگیری داشته باشید.

اصول مطالعه را بدانید

  • در محیطی مناسب مطالعه کنید

شرایط یک محیط مناسب برای مطالعه به شرح زیر است:

محیط آرام و کم سر و صدا 

یک باور غلط در محیط مناسب برای مطالعه این است که محیط باید کاملاً ساکن و آرام باشد. اما سکوت مطلق خود زمینهای برای حواس پرتی است.  برای مثال افرادی که در محیط کاملا ساکت می توانند مطالعه کنند، با ایجاد کوچکترین صدای تمرکز خود را از دست میدهند. بهتر است در هنگام مطالعه محیط را در نظر بگیرید که کمترین سروصدا و رفت و آمد را داشته باشد.

میز مطالعه استاندارد

میزی که برای مطالعه انتخاب میکنید، باید از استاندارد کافی برخوردار باشد. داشتن یک میز مطالعه غیر استاندارد منجر به خستگی زودرس و احساس درد در ناحیه گردن و کمر میشود. پیشنهاد ما به شما این است که تمام وسایلی که بر روی میز باعث حواس پرتی می شود مانند عکس، روزنامه، مجله، موبایل و غیره را بردارید و به جای آن از وسایلی که در هنگام مطالعه به آنها نیاز دارید مانند خط کش، کتاب کمک درسی، کتاب لغات، خودکار و غیره را بر روی میز قرار دهید.

نور کافی

یکی از مهمترین نکاتی که باید در محیط مطالعه رعایت شود، نور و روشنایی محیط برای مطالعه است. نور اتاق مطالعه نه باید زیاد روشن باشد که به چشم آسیب برساند نه زیاد تاریک و کم نور باشد که مطالعه را سخت کند. تعادل در نورپردازی و دمای اتاق از مواردی است که باید در هنگام مطالعه در نظر گرفت.

  • در زمان مناسب بخوانید

بهترین زمان برای مطالعه هر فرد متفاوت می باشد و بسته به عادت ها و سبک زندگی فرد دارد. نکته مهم در زمان مناسب مطالعه این است که یک زمان مشخص عکس برای مطالعه و استراحت داشته باشید. این امر باعث می‌شود تا ذهن شما برای مطالعه موفق آمادگی بیشتری داشته باشد. بهتر است بعد از هر دو ساعت مطالعه یک استراحت کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای تجدید قدرت فکری و ذهنی خود در نظر بگیرید.

  • تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه مناسب در هنگام مطالعه در تمرکز، کسب انرژی، رفع خستگی و خواب آلودگی بسیار مفید و موثر است. گرسنگی یکی از دلایل عدم تمرکز و عدم یادگیری است که بازدهی فرد را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. در مقابل خوردن غذاهای پرحجم و پرکالری در خواب آلودگی، کاهش بازدهی، سستی و تنبلی تاثیر میگذارد. پس در هنگام مطالعه داشتن تغذیه مناسب بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. خوردن مواد مغذی چون گردو، بادام، خرما، کشمش، شیرموز، فندق، چای و بیسکوییت، آب پرتقال در زمان استراحت بین مطالعه بسیار مفید است.

  • پشتکار داشته باشید

مهمترین بخش در رسیدن به موفقیت، پشتکار و اراده قوی می باشد. اگر این نگرش را در هنگام مطالعه داشته باشیم که هر سختی در مبحث قابل حل است فقط نیاز به اراده و پشتکار دارد. انگیزه و پشتکار در کنار هم هر موفقیتی را امکان پذیر میکند. پس با قدرت و با اراده قوی به مسیری که انتخاب کردید، ادامه دهید.

  • با خدا ارتباط برقرار کنید

برای شروع هر کاری  به این فکر کنید که خداوند در سختی و مشکلات و شکست ها کنار شماست و  در مسیری که تلاش میکنید شما را یاری میکند. فک کردن به اینکه در مسیری که انتخاب کرده اید تنها نیستید، ترس و نگرانی را در وجود شما از بین می رود و دلگرمی و آرامش خاصی را به شما هدیه میبخشد. پس در موقع نماز و مطالعه به یاد خداوند باشید و از او خیر و صلاح خود را بخواهید.

برای خود هدف تعیین کنید

با هدف گذاری انگیزه لازم برای ادامه پیدا می کنید. برنامه ریزی شما نیز منظم تر می شود. برای خود اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بچینید. هرچه به جلو حرکت می‌کنید  اندازه ای که پیشرفت کردید را یادداشت کنید. تعیین هدف به شما کمک میکند تا به پیشرفت های بزرگ دست پیدا کنید.

خواب کافی داشته باشید

همیشه خواب کافی در بهبود عملکرد افراد مدثر بوده است. با خواب کافی به ذهنتان کمک می‌کنید هوشیارتر باشد و مفاهیم را بهتر درک کند. در نهایت خواب کافی در مطالعه مفید بسیار کمک کننده است.

توصیه پایانی الف مشاور

تمام توصیه های گفته شده در زمینه نحوه مطالعه مفید را جدی بگیرید و برای رسیدن به بهترین عملکردتان در تست زنی تلاش کنید. برای اینکه به نتیجه مطلوب در یادگیری مطالب برسید، مسیر سختی را در پیش دارید که با تمرین و ممارست میتوانید به آن دست یابید. داشتن یک مشاور تحصیلی میتواند در هموار ساختن مسیر هدفتان بسیار موثر و تاثیر گذار باشد. الف مشاور با بکارگیری مشاورین برتر کنکور سراسری و قبولی های متعدد رتبه برتری ها، بهترین مشاور تحصیلی شما خواهد بود. از آنجایی که هدف اصلی الف مشاور خدمت رسانی به محصلین و داوطلبین کنکور سراسری است، مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه و مشاوره انتخاب رشته را برای تمامی افراد با توجه به هدف و علاقه ای که دارند، فراهم کرده است.

برای اطلاع بیشتر میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. با تشکر از توجه و همراهی شما.

با آرزوی موفقیت شما داوطلبان عزیز

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما
سیما

سلام منظور از مطالعه مفید همون بازدهی است؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سیما

مطالعه درست و اصولی منظورمه

سمیه
سمیه

طرح مشاوره تحصیلیتون خیلی خوب بود ممنونم

amir abas
amir abas

با سلام میخواستم بدونم سالن های مطالعه کتابخونه های عمومی شهر واسه مطالعه خوبه؟

saghar adgi
saghar adgi

سلام . من صبح ها بعد از صبحانه به شدت خوابم میگیره نمیتونم خوب درس بخونم . باید چیکار کنم؟

المیرا ریحانیان
المیرا ریحانیان

چقدر خوب شد که من ایسن مقاله رو دیدمو خوندم باعث شد که روش درس خوندن اشتباهمو درست کنم و تو زمان کمتر بهترین مطالعه مفیدو داشته باشم

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!