روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

بهترین روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه + پادکست افزایش تمرکز

ممکنه برای همه حواس پرتی و نداشتن تمرکز هنگام درس خوندن پیش اومده باشه. اگر موقع درس خوندن نمی‌تونی تمرکز کنی و ساعت‌های زیادی رو بخاطر عدم تمرکز بر روی درس از دست میدی یا نمی‌تونی حجم زیادی از مطالب درسی رو به دلیل حواس پرتی و نداشتن تمرکز بخونی و یا هر چی میخونی یاد نمی‌گیری و باید هزار بار اون موضوع رو بخونی تا شکسته بسته چیزی از موضوع درس بفهمی! اصلا نگران نباش.

منم همیشه موقع درس خوندن با این مشکل رو به رو بودم. اما با به کارگیری بهترین راهکارهای افزایش تمرکز تونستم به حواس پرتی‌های خودم پایان بدم و تمرکز خودم رو روی درس بیشتر کنم. با من تا آخر این مطالب همراه شو تا با بهترین روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه آشنا بشی.

تمرکز چیست؟

تمرکز حواس یه حالت ذهنیه که تمام قوای حسی، روانی و فکری روی یه موضوع خاص متمرکز میشن. خب این کار برای افزایش یادگیری و انجام درست کارها ضروریه. برای همونه که میگم باید روی هر کاری تمرکز داشته باشی مخصوصا وقتی بحث درس و مطالعه باشه.

عوامل حواس پرتی

دلایل اصلی حواس پرتی

چه عواملی باعث حواس پرتی میشه؟ این سوال دغدغه بسیاری از دانش آموزان هست. ممکنه دقیقا عین هم سوال تو ذهنت مرور بشه و گاهی هم انگیزه‌ات رو برای ادامه مسیر و درس خوندن از دست بدی. در ادامه به دلایل حواس پرتی می‌پردازیم.

  • خیال پردازی زیاد
  • غرق شدن در افکار
  • خیره شدن به کلمات کتاب
  • تکرار کردن بیش از حد یک عبارت
  • چک کردن دائم موبایل
  • بررسی مداوم فضای مجازی
  • گرسنگی، تشنگی
  • غم و شادی
  • مشکلات خانوادگی
  • مشکل در روابط عاطفی
عوامل عدم تمرکز در زمان مطالعه

دلایل عدم تمرکز در هنگام مطالعه

 چرا نمیتونم هنگام مطالعه تمرکز کنم؟ چرا هر چی میخونم یاد نمی‌گیرم؟ چرا کند پیش میرم و نمی‌تونم تمامی مطالب درسی رو تو زمان کم بخونم؟ چرا یک ساعته فقط روی همین صفحه‌ام؟ 

دلایل اصلی عدم تمرکز هنگام مطالعه چیه؟

  • خواب نامنظم و ناکافی

داشتن خواب منظم و کافی در دوران کنکور خیلی مهمه. اگر خواب کافی نداشته باشی، در طول روز همش گیج میزنی و دلت میخواد که بخوابی. همین کار باعث حواس پرتی و عدم تمرکز میشه.

  • عادات غذایی نامناسب

اگر زیاد غذا میخوری یا غذای سنگین میخوری یا زیاد از فست فود و غذاهای آماده استفاده می‌کنی و یا اهل شیرینی و شکلات هستی، باید بگم یکی از دلایل عدم تمرکز عادات غذایی بد هست. 

  • استرس و اضطراب فراوان

استرس سم زندگی. اصلا مهم نیست که برای چی استرس داری. فقط سعی کن که استرست رو کنترل کنی و تا حد ممکن استرس نداشته باشی. چرا؟ چون بدترین چیزی که باعث میشه مطالب درسی رو یاد نگیری و تمرکزت رو کاهش میده، استرسه.

  • روش نامناسب مطالعه

اگر روشت برای مطالعه نامناسب باشه، خیلی زود خسته میشی، انگیزه نداری و دیگه نمی‌تونی رو درست تمرکز کنی. استفاده از روش‌های مناسب مطالعه علاوه بر ایجاد انگیزه، بهبود مطالعه، افزایش سطح یادگیری و … باعث تمرکز بیشتر هنگام مطالعه میشه.

  • محیط نامناسب برای مطالعه

انتخاب بهترین مکان برای مطالعه از ابتدایی‌ترین کارها برای هر داوطلبه. هرگز تو تخت مطالعه نکن، تو اتاق خوابت درس نخون. تو پذیرایی و یا جاهای شلوغ و پلوغ با کلی وسیله و بهم ریختگی درس نخون. یه مکان راحت، تمیز، مرتب، بدون سر و صدا با نور فراوان رو برای درس خوندن انتخاب کن تا تمرکزت بالا بره و حواست پرت نشه.

  • فشار روحی و روانی

گاهی ممکنه داوطلب بخاطر شرایط درسی یا خانوادگی و یا حتی عاطفی تحت فشار باشه و از نظر روحی و روانی خیلی بهم ریخته باشه که خب ممکنه برای هر فردی این مسائل پیش بیاد. فشار روحی و روانی از مهم‌ترین دلایل عدم تمرکز در هنگام مطالعه هست.

حتما ویس زیر رو که در رابطه با تمرکز و دلایل عدم تمرکز هنگام مطالعه است رو گوش کن. مشاور باتجربه الف مشاور تو این ویس به تمامی دلایل تمرکز پرداخته است.

چگونه تمرکز خود را در هنگام مطالعه بالا ببریم؟

شاید فکر کنی که داشتن تمرکز بالا ذاتیه و دلیلی که نمی‌تونی تمرکز کنی به همین خاطره. اما این موضوع کاملا اشتباهه و تمرکز داشتن کاملا اکتسابیه و باید برای داشتن تمرکز بالا تلاش کنی و روش‌های خاصی رو به کار ببری.

بنابراین با جمله‌های منفی که من کلا حواس پرتم و اصلا تمرکز ندارم و نمی‌تونم مطالب درسی رو زود یاد بگیرم و … خودت رو قانع نکن. در عوض سعی کن یاد بگیری که چگونه تمرکزت رو با بهترین روش‌ها افزایش بدی.

در ادامه به بهترین تکنیک‌‌ها و روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه می‌پردازیم.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه در دانش آموزان

بهترین تکنیک‌های افزایش تمرکز هنگام مطالعه چیه؟ باید چه روش‌هایی رو به کار ببریم؟

  • بهترین و مناسب‌ترین مکان رو برای مطالعه انتخاب کن تا باعث حواس پرتی نشی. اتاق نباید سرد و یا خیلی گرم، شلوغ و پلوغ و یا پر سر و صدا باشه.
  • در هنگام مطالعه بهتره که از خودت سوال بپرسی و به دنبال جوابش باشی، اینجوری به طور عمیق درگیر مطلبی میشی که داری مطالعه می‌کنی.
  • تندخوانی. از بهترین روش‌های تندخوانی برای افزایش تمرکز و دوری از حواس پرتی استفاده کن.
  • هنگام مطالعه جدی باش. تو بحث مطالعه جدی باش. پشت میز بشین و دور و اطرافت رو مرتب کن و شروع به مطالعه کن.
  • برای افزایش تمرکز بهتره که از یک خط کش، مداد و یا حتی انگشت برای خط بردن جمله استفاده کنی.
  • با انگیزه و علاقه درس بخون. زمانیکه این اصل رو رعایت کردی مطمئن باش که تمرکزت تو مطالعه خیلی بالا میره.
  • به درخواست دوستان و هم‌اتاقی‌های خود با جدیت نه بگو. مطمئنا مطالعه گروهی تنها در مواقع امتحانات مفیده و باقی مواقع باید تنها مطالعه کنی. پس اگر درخواست مطالعه دو نفری و یا گروهی رو داشتی بدون معطلی رد کن.
  •  حتما از خلاصه‌نویسی، یادداشت نکات مهم و خط کشیدن دور کلمات کلیدی متن برای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه استفاده کن.
  • از شبکه‌های اجتماعی و انواع خبرها که باعث ذهن مشغولیت میشن، دوری کن.
  • اگر از یک مشاور همراه هم استفاده کنی، باعث میشه که به برنامه ریزی درسیت تماما عمل کنی و تمرکزت رو بالا ببری.
  • استراحت رو حتما بین پارت‌های مطالعاتی خودت قرار بده و هر چند وقت یک بار یه تفریح درست حسابی با دوستات و خانواده برنامه ریزی کن تا خستگی مطالعه از تنت در بره.

در ویس زیر مشاور با تجربه الف مشاور در رابطه با بهترین روش‌های کنترل تمرکز در هنگام مطالعه پرداخته. حتما ویس رو گوش کن.

تکنیک های طلایی مطالعه

5 تکنیک طلایی برای افزایش تمرکز در مطالعه

  • به طور مداوم در هنگام مطالعه به خودت یادآور شو که الان این موقع فقط وقت مطالعه هست، نه کار و فکر دیگه‌ایی. با تکرار این جمله هر موقع که افکار مزاحم و حواس پرتی به سراغت اومد، می‌تونی خیلی زود خودت رو جمع و جور کنی.
  • مطالب سخت و دشوار رو اول روز زمانیکه انرژی و تمرکزت بالاست بزار و مطالب آسون‌تر و راحت‌تر رو برای شب و مواقعی که حواست پرت میشه بزار.
  • افکار منفی رو از خودت دور کن و بد به دلت راه نده. اینجوری با اعتماد به نفس بالا شروع به مطالعه می‌کنی.
  • سنگینی معده، خواب ناکافی و شرایط بد جسمی باعث عدم تمرکز میشه. پس در دوران کنکور و درس خوندن باید این موارد رو رعایت کنی. همچنین ورزش کردن باعث افزایش تمرکز میشه. پس حتما ورزش کن.
  • افکار مزاحم رو روی برگه‌ای یادداشت کن و بهشون بگو بعدا. بعدا حتما به سراغت میام و بهت رسیدگی می‌کنم.

توصیه آخر- روش های افزایش تمرکز هنگام مطالعه

تمام توصیه‌های گفته شده در افزایش تمرکز هنگام مطالعه را جدی بگیر. برای اینکه به نتیجه مطلوب در یادگیری مطالب برسی، مسیر سختی رو در پیش داری که با تمرین و ممارست میتوانی به آن دست یابی. داشتن یک مشاور تحصیلی می‌تونه در هموار ساختن مسیر هدفت بسیار موثر و تاثیر گذار باشه. الف مشاور با بکارگیری مشاورین برتر کنکور سراسری و قبولی‌های متعدد رتبه برتری‌ها، بهترین مشاور تحصیلی شما خواهد بود. از آنجایی که هدف اصلی الف مشاور خدمت رسانی به محصلین و داوطلبین کنکور سراسری هست، مشاوره تحصیلی رایگان 7 روزه را برای تمامی افراد با توجه به هدف و علاقه ای که دارند، فراهم کرده است.

با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

برای اطلاع بیشتر می‌توانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا اینستاگرام الف مشاور را دنبال کنید. با تشکر از توجه و همراهی شما.

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
رشته بینایی سنجی
معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی
آشنایی با پردرآمدترین رشته های دانشگاهی + معرفی بهترین مشاور کنکور
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی صفر تا صد رشته مهندسی پزشکی
مهندسی پلیمر
معرفی کامل رشته مهندسی پلیمر و بررسی 2 گرایش آن
بازارکار رشته گفتار درمانی
معرفی صفر تا صد رشته گفتار درمانی
رشته دندانپزشکی
معرفی رشته دندانپزشکی
محبوب ترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
رشته داروسازی
معرفی صفر تا صد رشته داروسازی
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور تجربی
بهترین مشاوره کنکور تجربی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!