چرا هر چی درس میخونم یادم میره؟روش‌های افزایش حافظه

شاید تا به حال برایتان پیش آمده مطالبی که خوانده‌اید را از یاد ببرید. این موضوع دغدغه بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور است. چه بسا داوطلبی ساعات زیادی را صرف مطالعه می‌کند اما سر جلسه امتحان یا آزمون مطالبی که مطالعه کرده است را به یاد نمی‌آورد. حال شاید سوال پیش آید که چه کنیم مطالب از یادمان نرود؟ یا اصلا چرا مطالب از یادمان می‌رود؟ چه راه‌های برای افزایش حافظه وجود دارد؟

با ما همراه باشید. الف مشاور قصد دارد در این مقاله راه حل مناسبی برای فراموش مطالب درسی سر جلسه آزمون و راه‌های افزایش حافظه به شما ارائه دهد.

چرا هر چی درس میخونم یادم میره؟ فراموشی چه تاثیری بر دانش آموزان دارد؟

بسیاری از اوقات داوطلب با وجود داشتن برنامه‌ریزی جامع، ساعات مطالعه بالا، شرکت در کلاس‌های فوق برنامه و … باز هم در مواقع امتحان و آزمون دچار فراموشی مطالب خوانده شده، می‌شود. این امر باعث ناامیدی، دلسردی و کاهش اعتماد به نفس داوطلب می‌شود. اکثر دانش آموزان در این مواقع مشکل کار را داشتن حافظه ضعیف و عدم توانایی خود می‌پندارند. این اتفاق در مرور زمان باعث افت درسی شدید دانش آموز می‌شود که گاهی جبران آن خیلی سخت می‌باشد. اما نگران نباشید. اگر شما جزو اون دسته از داوطلب‌های فراموشکار هستید. با ما همراه شوید. در ادامه به بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها برای رفع فراموشی مطالب می‌پردازیم.

چرا هر چی درس میخونم یادم میره؟

دلیل فراموشی مطالب درسی چیست؟

  • استرس

از اصلی‌ترین موارد که باعث فراموشی مطالب درسی سر جلسه امتحان می‌شود، استرس است. اما دلیل استرس چیست؟ داشتن استرس دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل استرس نگرانی داوطلب از میزان درس خواندنش است. بسیاری از داوطلبان کنکور و دانش آموزان نگران این هستند که نکند ساعات مطالعه‌شان کافی نبوده؟ یا تمام تلاش خود را نکرده‌اند؟ متاسفانه این حس ترس و نگرانی باعث نابودی تلاش‌ها و زحمات‌شان سر جلسه امتحان و کنکور می‌شود.

همچنین بسیاری از داوطلبین کنکور حتی هنگام مطالعه ترس از عدم موفقیت و گرفتن نتیجه مطلوب دارند. آنها می‌ترسند که نکند کنکور را خراب کنند و تمام آرزوهایشان نابود شود یا جواب پدر و مادرشان را چی بدهند.

اما تمام دل نگرانی‌ها و استرسی که دارید، اشتباه است. استرس بیش از حد نه تنها باعث اذیت روح و روان شما خواهد شد بلکه باعث می‌شود سر جلسه کنکور و امتحان به خوبی عمل نکنید. پس تمام فکرهای بیهوده و استرس‌های بی مورد را کنار بگذارید. تمام تلاش خود را بکنید مسلما موفق خواهید شد.

  • توجه به گذشته و نگرانی بابت عملکرد بد گذشته

ممکن است هر دانش آموزی در گذشته به دلیل داشتن برنامه درسی نامناسب، تنبلی یا اشتباه درس خواندن به درستی عمل نکرده باشد و این موضوع باعث نگرانی و آشفتگی زیادی در فرد شود. اما این تفکر به شدت اشتباه است. شما باید از رفتار و عملکرد گذشته خود درس بگیرید. توجه به گذشته فقط و فقط باعث آشفتگی ذهنی شما می‌شود و از آینده جا می‌مانید.

حتی بسیاری از داوطلبان کنکوری بخاطر موفق نشدن در کنکور سال قبل با ترس و نگرانی فراوان از این موضوع، فقط ساعات مطالعه خود را افزایش می‌دهند و در سردرگمی به سر می‌برند. باید بدانید که ورق زدن گذشته اصلا به نفع شما نیست.

لطفا این باور را داشته باشید که کنکور یک آزمون ساده است و شما می‌توانید از پس آن بر بیایید. مطمئن باشید فقط کافی است به درستی مطالعه کنید و یک برنامه ریزی جامعی داشته باشید.

  • عدم مرور مطالب

طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر ابینگهاوس 40 درصد مطالب به خاطر سپرده شده در 20 دقیقه اول و 70 درصد آن در طی 48 ساعت اول در صورت نداشتن مرور از یاد می‌رود. بنابراین اگر مطالبی که یاد گرفته‌اید را به درستی مرور نکنید به راحتی فراموش می‌کنید.

  • مقایسه خود با دیگران

از اشتباه‌ترین کارها مقایسه کردن خود با دیگران است. شما باید بدانید که هر کسی با توجه به استعداد و سطح علمی خود نتایجی را کسب می‌کند. هنگامی که خود را با همکلاسی یا دوستانتان مقایسه می‌کنید، مدام این حس که شما کمتر از او هستید در ذهنتان پدیدار می‌گردد. همین امر باعث آشفتگی ذهنی و استرس می‌شود.

چند راه‌کارهای مهم برای حل مشکل فراموشی مطالب خوانده شده در جلسه امتحان

همانطور که می‌دانید ممکن است حتی با وجود استفاده از بهترین روش‌های مطالعه همچنان مطالبی که می‌خوانید از یاد ببرید. شما باید بدانید که برای به خاطر آوردن مطالب درسی فقط استفاده از بهترین روش‌های مطالعه کافی نیست. ما در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم.

  • عمق یادگیری‌تان را افزایش دهید

باید حتی در صورت استفاده از روش‌های مناسب مطالعه از معیارهای یادگیری نیز استفاده کنید. متاسفانه برخی از دانش آموزان فقط از روش‌های مطالعه استفاده می‌کنند. در صورتی که مطالعه اصولی شامل چند جنبه مختلف است که روش مطالعه یکی از آنها است. از مهم‌ترین وظایف دانش آموزان افزایش عمق یادگیری به طور دائم است. اگر در درک کردن مطالب درسی دچار مشکل می‌شوید و دائما دچار لکنت در یادگیری هستید، باید بدانید که فرآیند مطالعه شما اشتباه است. لطفا فریب به کار بردن روش مطالعه صحیح را نخورید. به طور مثال سعی کنید برای درک دروس تخصصی از یک معلم خصوصی خوب بهره‌مند شوید.

نکات طلایی برای جلوگیری از فراموشی مطالب در آزمون

برای دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید

  • در کلاس درس هوشیار باشید

اولین و اساسی‌ترین مورد برای یادگیری بیشتر مطالب درسی، هوشیار بودن در کلاس درس است. هنگام تدریس معلم به توضیحات و آموزش‌های او به طور کامل گوش کنید و در حد توان خود سعی کنید اکثر مطالب را یاد بگیرید. این امر باعث افزایش سرعت یادگیری شما در آینده می‌شود و روی گیرایی ذهن شما تاثیر مثبت می‌گذارد. پس با رعایت این نکته مهم یک پیش زمینه برای افزایش عمق یادگیری‌تان ایجاد کنید.

  • خودتان را با خودتان مقایسه کنید و بسنجید

همانطور که می‌دانید مقایسه کردن خود با دیگران باعث ایجاد آشفتگی می‌شود. پس مقایسه کردن خود با دیگران ممنوع. زیرا ذهن آشفته چیزی از مطالعه دروس متوجه نمی‌شود. حتی اگر دیگران شما را با فردی دیگر مقایسه کردند، اهمیت ندهید. لطفا خودتان را با خودتان مقایسه کنید. میزان بازدهی و عملکرد خود را بسنجید و پیشرفتی که داشته‌اید را ببینید.

باید بدانید که استعداد و میزان فهم و درک کردن مطالب توسط هر کسی متفاوت می‌باشد. استعداد خود را بیابید. شاید استعداد شما در درس ریاضی نباشد ولی در شاخه هنر به خوبی عمل کنید. بنابراین اگر مدام نتیجه نمی‌گیرید، نگران نباشید. آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال چاره کار باشید.

  • تقویت اعتماد به نفس خود

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا در صورت مقایسه شدن با دیگران دچار آشفتگی و سردرگمی نشوید. از راحت‌ترین راه‌های افزایش اعتماد به نفس حذف مواردی است که باعث ناراحتی و اذیت شما می‌شوند. دوره کنکور و امتحانات نهایی بسیار حساس است پس اجازه ندهید دیگران با صحبت‌های منفی شما را آزرده خاطر کنند.

  • انتخاب بهترین زمان برای مرور مطالب

همانطور که اشاره شد طبق تحقیقات 70 درصد مطالب طی 48 ساعت فراموش می‌شوند. پس بهترین زمان مرور مطالب همان 48 ساعت اول است. از راه‌های تثبیت مطالب و جلوگیری از فراموشی آن، مرور بلافاصله مطالب است. اگر می‌خواهید مطالبی را که خوانده‌اید فراموش نکنید، 10 الی 20 دقیقه را به مرور مطالب در همان جلسه اختصاص دهید. این کار تاثیر به سزایی در میزان یادگیری و عدم فراموشی مطالب خوانده شده در کنکور و امتحانات دارد.

  • نت‌برداری و یادداشت مطالب

برای جلوگیری از فراموشی مطالب، هنگام مطالعه نت‌برداری کنید. نکات مهم را یادداشت کنید. نت‌برداری به شیوه درست یک عامل اساسی و مهم است. زیرا با نت‌برداری تعداد دفعات مرور شما افزایش می‌یابد. با نت‌برداری دیگر نگران فراموشی مطالب در جلسه امتحانات نباشید.

  • استفاده از نشانه و رمز و بکار بردن خلاقیت برای یادگیری بیشتر

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حفظ مطالب درسی استفاده از رمزگذاری است. این روش بسیار کارآمد است و می‌تواند کمک شایانی به حافظه دانش آموز کند. استفاده از خلاقیت در این روش می‌تواند با حد زیادی به شما در حفظ مطالب درسی کمک کند. به طور مثال می‌توانید از واژه‌های خنده‌دار و یا چسباندن حروف اول هر مصرع به هم و… استفاده کنید.

  • ساعت مناسب برای مطالعه

به طور کلی فرایند درس خواندن باید در طول روز باشد. اما برخی از دانش آموزان برای مطالعه در شب ذهن بازتری دارند و تمام مطالعه خود را به شب مرکول می‌کنند. البته این کار درست نیست. نباید کل فرایند یادگیری را به شب مرکول کنید. بلکه می‌توانید از ساعات اولیه نیمه شب برای مرور مطالب خوانده شده استفاده کنید. پس بهتر است که شب تا دیر وقت بیدار نمانید. چرا که خواب شب برای تثبیت مطالب درسی بسیار مفید است. همچنین بهتر است مطالعه را در طول روز انجام دهید و شب را به حل تمرین، تست و مرور مطالب اختصاص دهید. دلیل این امر آن است که در طول روز ذهن آمادگی بالاتری برای یادگیری مباحث جدید دارد.

  • تدریس کنید

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود مطالب درسی را دیر‌تر از یاد ببرید، آموزش به دیگران است. این کار به طور چشمگیری عمق یادگیری را افزایش می‌دهد. منظور از آموزش دادن به دیگران فقط تدریس به دوستان و همکلاسی‌های خود نیست. شما می‌توانید مطالب درسی را با صدای بلند برای خودتان توضیح دهید یا در ذهن خود فکر کنید که به شخص دیگری تدریس می‌کنید. با تکرار این روند، در دراز مدت تاثیر مثبت این روش را روی حافظه خود مشاهده می‌کنید.

  • تست‌زنی

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش تثبیت مطالب و تقویت حافظه خود مخصوصا برای داوطلبان کنکور، تست‌زنی به روش اصولی است. این روش را علاوه بر داوطلبان کنکور، دانش آموزان نیز می‌توانند استفاده کنند. چرا که تست زنی باعث حفظ مطالب درسی در حافظه می‌شود. با تست زنی شکاف‌های اطلاعاتی شما پر می‌شود و مطالب را بهتر به ذهن می‌سپارید.

3 نکته طلایی برای جلوگیری از فراموشی مطالب و افزایش حافظه بلند مدت

  • دوری از استرس و آشفتگی
  • نوشتن بهترین شکل یادگیری است
  • تمرین، تست‌زنی، مرور و جمع‌بندی

کلام آخر

ما در این مقاله به تمام سوالاتی که ممکن است در ذهن شما درباره چرا هرچی درس میخونم از یادم میره؟ ایجاد شده باشد به طور کامل پاسخ داده‌ایم. اما اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در این خصوص دارید، می‌توانید با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از ما بپرسید. متخصصان ما در الف مشاور با صبر و حوصله بسیار پاسخگوی تمام سوالات شما هستند. همچنین شما می‌توانید از مشاوره تلفنی و آنلاین الف مشاور بهره‌مند شوید.

با آرزوی موفقیت شما داوطلب عزیز

به اینستاگرام الف مشاور بپیوندید.

گروه تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایلیا
ایلیا

سلام تند خوانی باعث کم شدن فهمیدن و حافظه میشه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  ایلیا

خیر به هیچ وجه

معصومه
معصومه

سلام چه چیز هایی باعث میشه حافظیان ضعیف بشه؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  معصومه

عوامل مختلفی وجود دارن. اگر حافظه اتون کاهش پیدا کرده متن بالا رو با دقت بخونین

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!