بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان

بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان

یکی از سوالاتی که برای دانش آموزان کنکوری مطرح می‌شود این است که در ماه رمضان چگونه مطالعه کنیم؟ اکثر داوطلبان از این ترس دارند که در ماه رمضان دچار افت قند خون و بی‌حالی شوند. اما نباید اجازه دهید که احساس ضعف و گرسنگی شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد. الف مشاور قصد دارد در این مقاله به بهترین روش مطالعه کردن در ماه رمضان بپردازد تا شما بتوانید ساعات مطالعه مطلوبی داشته باشید و از رقبای خود عقب نمانید.

نماز و روزه هاتون قبول عزیزان😇
داخل این وویس بطور کامل و دقیقا👌 نحوه تغذیه مناسب در ماه رمضان🌙🕌
و تغییر در سبک و ساعت مطالعه⏰️
برای شما عزیزان روزه دار
به ویژه کنکوری ها📚✏️
این وویس رو از دست نده🎧
چون میتونه روند مطالعه‌ات رو توی این روزها خیلی جلو بندازه😍
🔴 برای شرکت در دوره ۷ روزه رایگان:👇
📲تو چت آنلاین پیام بزار
🔴 آیدی کانال ما:👇
🎯@alefmoshavereh

بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان 1403

گرمای هوا، گرسنگی، افت قند خون، نوبت‌های غذایی با فاصله زیاد باعث می‌شود تا اکثر داوطلبان یا روزه نگیرند یا در ایام ماه رمضان دست از مطالعه بردارند. سال 1403 مصادف با عید نوروز است. شما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مطالعه داشته باشید تا بتوانید از فرصت خود به بهترین نحوه استفاده کنید و از رقبای خود جلو بزنید. همانطور که می‌دانید تا برگزاری کنکور فرصتی نمانده است. شما باید به بهترین شیوه از زمان خود بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید. ما در ادامه به بهترین روش مطالعه در ماه رمضان می‌پردازیم.

مقاله‌ و پادکست صوتی شروع از عید برای کنکور هم میتونه خیلی به شما کمک کنه تا در این دوران طلایی بهترین بازدهی رو داشته باشید.

چگونه در ماه رمضان مطالعه کنیم؟

عادت به روش مطالعه دروس در ماه رمضان ممکن است برای روزهای اول کمی سخت باشد. اما نگران نباشید خیلی زود به آن عادت می‌کنید. به متن زیر توجه کنید.

  • سعی کنید در ماه رمضان در ساعات اولیه روز مطالعه داشته باشید. بهترین و پربازده‌ترین تایم برای مطالعه، ساعات اولیه روز است. همچنین در این ساعات احساس ضعف  گرسنگی نخواهید کرد.
  • شما می‌توانید بعد از سحری و نماز خواندن تا ساعت 12 ظهر به مطالعه دروس خود بپردازید. این 5 ساعت جزو ساعات طلایی درس خواندن است. بهتر است در این زمان به مطالعه دروس تخصصی بپردازید.
  • بهتر است بعد از تایم مطالعه تا ساعت 5 بعد از ظهر استراحت کنید. این کار باعث می‌شود تا خواب کم شب جبران شود و همچنین مقداری انرژی ذخیره کنید.
  • پیشنهاد می‌شود بعد از استراحت تا ساعت 8 شب به مطالعه دروس آسان مانند دروس عمومی بپردازید.
  • بهتر است 1 ساعت بعد از سحر به مطالعه دروس بپردازید. لطفا زمان استراحت بین درسی خود را به نسبت قبل کاهش دهید.
  • اگر در هنگام مطالعه احساس ضعف کردید، مطالعه کردن را کنار نگذارید. به جای آن به مطالعه و مرور فلش کارت‌ها یا نت‌های خود بپردازید.
  • حتما به مطالعه تست بپردازید. تست زدن و مطالعه تست‌ها انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد و همچنین باعث آمادگی بیشتر شما برای کنکور می‌شود.

داشتن بهترین مشاور و همراه در مسیر پر پیچ و خم موفقیت در کنکور بسیار ضروری است. شما می‌توانید بعد از شرکت در دوره 7 روزه رایگان الف مشاور و آشنا شدن با رمز و رازهای موفقیت در کنکور، بهترین برنامه ریزی را برای خود داشته باشید.

جهت کسب مشاوره تحصیلی رایگان از الف مشاور کلیک کنید

بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان

لطفا بلافاصله بعد از صرف سحری به سراغ درس خواندن نروید. سعی کنید 1 ساعت بعد از سحری شروع به درس خواندن کنید. زیرا به دلیل پر بودن معده، فشار خون روی مغز کاهش می‌یابد. ساعات اولیه روز بهترین زمان برای مطالعه کردن است. پس بهتر است 1 ساعت بعد سحری تا ساعت 12 مطالعه کنید. بعد از هر 1 الی 1 و نیم ساعت مطالعه، چند دقیقه استراحت داشته باشید. لطفا زمان استراحت بین درسی خود را به نسبت قبل کاهش دهید. 

بعد از استراحت از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 8 شب نیز به مطالعه کردن، اختصاص دهید. شما می‌توانید زمان مطالعه بعد از استراحت عصر را به دو تا تایم 60 دقیقه‌ای برای مطالعه تقسیم کنید.

بهترین زمان خوابیدن در ماه رمضان

به هیچ عنوان جای شب و روز را عوض نکنید. اکثر داوطلبان افطار تا سحر را به مطالعه دروس اختصاص می‌دهند و در طول روز می‌خوابند. این کار به شدت اشتباه است. زیرا طبق تحقیقات بهترین ساعت برای خواب 23 الی 3 صبح است. شما باید بدانید که خواب روز به هیچ عنوان جای خواب شب را نمی‌گیرد. پس بهتر است ساعت 23:30 الی 3:30 را بخوابید و بعد از حداقل 1 ساعت از سحر به مطالعه کردن، بپردازید.

اگر هدف گذاری کردید و قصد دارید رتبه برتر کنکور شوید، کافیست روی لینک زیر کلیک کنید تا با بهترین ترفندهای رتبه برتر شدن آشنا شوید.

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟

توصیه‌های غذایی در ماه رمضان

همانطور که می‌دانید خواب کافی و تغذیه مناسب از ضروری‌ترین مواردی است که داوطلبان کنکور و دانش آموزان سال آخر باید به آن توجه زیادی داشته باشند. در ماه رمضان وعده سحری جایگزین وعده صبحانه و ناهار است. بنابراین سحری مهم‌ترین وعده غذایی به شمار می‌آید. لطفا سحری را کامل بخورید. تایم کمی را به خوردن سحری اختصاص ندهید، شما باید در آرامش کامل و بدون نگرانی از کمبود وقت سحری بخورید. زیرا عوارض تند سحری خوردن بعد از چند روز بر روی سیستم گوارشی شما اثر می‌گذارد.

  • بهتر است در وعده سحر به جای استفاده از قندهای ساده مانند شکر و مربا از قندهای مرکب مانند برنج و نان استفاده شود.
  • توصیه می‌شود که بعد از صرف افطار از خوردن تنقلات زیاد تا وعده سحری بپرهیزد. به هیچ عنوان پرخوری نکنید.
  • از مصرف لبنیات مانند شیر و ماست غافل نشوید. بدن به کلسیم و فسفر برای آزاد کردن انرژی در بدن و واکنش‌های سیستم مغزی احتیاج دارد.
  • مصرف به اندازه آجیل و گردو پیشنهاد می‌شود. لطفا در خوردن آجیل زیاده‌روی نکنید.
  • مصرف غذایی سرخ‌کردنی و بسیار چرب در وعده سحری توصیه نمی‌شود. بهتر است از سبزیجات تازه هم در وعده‌های سحر و افطار خود استفاده کنید.
  • شما می‌توانید از کشمش و خرما استفاده کنید اما مصرف نوشابه، زولبیا، بامیه، چای و شکر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.
  • از وعده افطار تا سحر حداقل 8 لیوان آب میل کنید.
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان 1
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان 3
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان 5
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان 7

10 نکته طلایی برای نحوه مطالعه در ماه رمضان

  1. اگر بی‌حوصله یا گرسنه هستید به مطالعه دروس آسان یا مرور خلاصه‌های خود بپردازید.
  2. بعد از افطار به هیچ وجه سراغ سریال‌های ماه رمضان نروید. وقت خودتان را با سریال دیدن هدر ندهید. با این کار شما از رقبای خود عقب می‌مانید. لطفا از برنامه درسی خود پیروی کنید.
  3. تلاوت قرآن کریم از بهترین روش‌های افزایش و تقویت حافظه است. بهتر است در طول روز به تلاوت چند آیه از قرآن بپردازید.
  4. بهتر است در هوای گرم از رفتن زیاد به بیرون از خانه خودداری کنید. زیرا باعث بی‌حالی و در نتیجه عدم مطالعه شما در آن روز می‌شود.
  5. نوروز 1402 مصادف با ماه مبارک رمضان است. لطفا از مهمانی رفتن به صورت افراطی خودداری کنید تا از برنامه‌ریزی خود عقب نمانید. ما در مقاله مطالعه برای کنکور در نوروز به تمام مواردی که باید در مورد دید و بازدید و مهمانی رفتن رعایت کنید، اشاره کرده‌ایم.
  6. اگر در مسیر راه دچار تزلزل شدید، هدف خود را به یاد آورید و بدانید که دیگر رقبا برای کسب بهترین نتیجه با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها کنار آمده‌اند.
  7. اگر شاغل هستید به هیچ وجه از ساعات خواب و استراحت خود کم نکنید. شما می‌توانید ساعات مطالعه خود را کاهش دهید.
  8. برای ماه رمضان رژیم مناسبی داشته باشید.
  9. حداقل تا 2 ساعت بعد از افطار به مطالعه نپردازید.
  10. در ماه رمضان مطالعه کردن خود را متوقف نکنید. با بهره‌مندی از بهترین روش مطالعه در ماه رمضان، بیشترین بازدهی را داشته باشید.

تفاوت درس خواندن در ماه رمضان با سایر ماه ها

درس خواندن در ماه رمضان با سایر ماه‌ها تفاوت های خاصی دارد. زیرا ساعات خواب داوطلبان در این بازه زمانی جا به جا می‌شود. همچنین صرف غذاهای سنگین در وعده سحر و افطار باعث عدم تمرکز و خواب آلودگی می‌شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از داوطلبان هستید که روزه می‌گیرید و برای کنکور هدف گذاری کردید، با ما همراه شوید تا با نحوه مطالعه در ماه رمضان آشنا شوید.

چگونه حین روزه درس بخوانیم؟

خب اولین چیزی که باید در زمان روزه داشتن به آن توجه کنید، رژیم غذایی است. رژیم غذایی و انتخاب مواد غذایی مناسب مهم‌ترین، تکرار می‌کنم مهم‌ترین موردی است که باید در نظر بگیرید!

اگر رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنید دیگر نگران خواب آلودگی و ضعف در طول روز نیستید و به راحتی می‌توانید برنامه ریزی کنید و درس بخوانید. در ادامه به نکات مهم در روش درس خواندن در زمان روزه داشتن می‌پردازیم.

  • در ابتدا باید واقع گرا باشید. شما در زمان روزه داشتن دیگر مثل قبل انرژی ندارید. پس باید بیشتر وقت خود را در زمان‌هایی که انرژی دارید و در ابتدای روز به مطالعه کردن اختصاص دهید.
  • تقسیم بندی و پارت بندی دروس و انتخاب درس‌ها در زمان خاص بر اساس علاقه و میزان سختی باید طوری باشد که از درس خواندن دلزده نشوید. تقسیم بندی دروس باید مانع از خستگی شما در طول روز شود تا بازدهی مطالعه شما نیز افزایش یابد.
  • طولانی مدت مطالعه کنید، استراحت و زنگ تفریح بین درس خواندن خود قرار دهید.
  • برنامه خواب و خوراک خود را تنظیم کنید. 
سوال از الف مشاور
من فایل صوتی در مورد مطالعه در ماه رمضان رو شنیدم و فهمیدم که بعد سحری نباید بخوابم و مطالعه ام رو شروع کنم
حالا نفهمیدم که کی باید بخوابم چون خیلی مهمه واسه من لطف کنید جواب بدید ممنون میشم

برای اینکه از جدیدین و به روزترین اخبار کنکور آگاه بشید، تو کانال تلگرام الف مشاور عضو شوید. تازه کلی برنامه و مطالب مفید هم به طور روزانه در اختیارتون قرار میگیرد.

سخن آخر

ما در این مقاله به بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان بپرداخته‌ایم. امیدواریم با رعایت مواردی که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم، بتوانید از زمان خود در این ایام بهترین نتیجه و بازدهی را کسب کنید. شما می‌توانید با ما در بخش کامنت در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با متخصصین ما در الف مشاور به صورت 24 ساعته در ارتباط باشید و تمامی سوالات و ابهامات خود را از آنها بپرسید. متخصصین ما با صبر و حوصله به طور دقیق پاسخگوی تمامی سوالات شما هستند.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!