رشته بینایی سنجی

معرفی رشته بینایی سنجی و 5 گرایش دکتری آن

اگر دانش آموز رشته تجربی هستید و هنوز تصمیم نگرفته اید که چه رشته ای را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید یا میخواهید درباره رشته بینایی سنجی اطلاعاتی کسب کنید، می‌توانید این مقاله را با دقت مطالعه کنید. در این مقاله تمامی مواردی که باید درباره رشته بینایی سنجی بدانید، برای شما جمع آوری شده است. اگر احیانا یکی از سوالاتی که در ذهن شماست بی پاسخ ماند در بخش کامنت‌ها آن را مطرح کنید. با ما همراه باشید. ما در الف مشاور به معرفی رشته بینایی سنجی می‌پردازیم.

چطور در رشته بینایی سنجی قبول شویم؟

 اگر نمی دانید که برای قبولی در رشته بینایی سنجی باید چه کار کنید، چه درس هایی را بیشتر بخوانید و چند ساعت برای مطالعه به طور روزانه وقت بگذارید، اصلا نگران نباشید چرا که شما می توانید از الف مشاور، مشاوره برنامه ریزی کنکور را دریافت کنید. ما در این هفته به طور کامل به شما فوت و فن رتبه شدن را می آموزیم.

رشته بینایی سنجی چیست؟

علم بینایی شامل دو شاخه اصلی بینایی و چشم پزشکی است. افراد محصل در رشته بینایی سنجی بیشتر به معاینه قسمت های بینایی می پردازند. بینایی سنجی، علم مراقبت های بینایی است. فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی مسئولیت حفظ و سلامت بینایی را برعهده دارند.

رشته بینایی سنجی در بهداشت چشم و مراقبت از بینایی نقش دارد.

متخصصان بینایی سنجی در زمینه های تهیه و تجویز وسایل کمک بینایی، تشخیص دقیق عیوب ضعیفی چشم،‌ درمان تنبلی چشم کودکان، ساخت و ارائه عینک طبی، تجویز لنز های طبی و غیر طبی، بررسی انحرافات چشمی و اصلاح آن و … اطلاعات کاملی دارند.

چنانچه هنوز در انتخاب رشته خود مردد هستید، می توانید از متخصصین مجرب الف مشاور، مشاوره انتخاب رشته کنکور دریافت کنید.

بینایی سنج به چه می‌گویند

اپتومتریست به چه کسی گفته می‌شود؟

اپتومتریست یا بینایی سنج به کسانی می‌گویند که بعد از اتمام دانشگاه در رشته بینایی سنجی یا اپتومتری به درمان اختلالات بینایی بپردازند. آنان همچنین وظیفه دارند با تجویز عینک، لنز و ورزش‌های چشمی و… به بهبود بینایی افراد کمک کنند. 

وظایف ایپومتریک و بینایی سنج

  • ناهنجاری‌های دید دو چشمی
  • تمرینات اپتومتریک
  • تجویز لنزهای نامرئی
  • انجام تست‌های بینایی و تجزیه و تحلیل نتایج آنها
در صورت تمایل می‌توانید از الف مشاور، مشاوره تحصیلی رایگان دریافت کنید.

ضرایب دروس عمومی و تخصصی علوم تجربی برای رشته بینایی سنجی

تسلط در دروسی مانند فیزیک نور، ریاضی و زیست شناسی می تواند در کسب موفقیت در رشته ی بینایی سنجی بسیار موثر باشد. بینایی سنجی جزو رشته های کارشناسی زیر گروه یک و دوره ی تحصیل 4 ساله است و بومی گزینی نمی باشد. ضرایب درس های عمومی و اختصاصی برای رشته بینایی سنجی توسط مشاورین الف مشاور جمع آوری شده و به شرح زیر است.

دروس عمومی:

نام درسضریب
زبان و ادبیات فارسی4
معارف اسلامی3
زبان عربی2
زبان انگلیسی2

دروس اختصاصی:

نام درس ضریب
زیست شناسی4
شیمی3
ریاضی2
فیزیک2
زمین شناسی0

گرایش دکترای رشته بینایی سنجی

گرایش های مقطع دکترای رشته بینایی سنجی

مقطع کارشناسی رشته بینایی سنجی، گرایش خاصی ندارد. این رشته در مقطع ارشد بدون گرایش و با نام بینایی سنجی ارائه می‌شود. اما مقطع دکترای این رشته دارای گرایش‌های متعددی است. ما در ادامه به معرفی این گرایش‌ها می‌پردازیم.

  •  بینایی سنجی کودکان
  •  بینایی سنجی رفتاری
  •  بینایی سنجی و درمان دید کم
  • نورو- اپتومتری
  • بینایی سنجی پیری
بیشتر بخوانید: معرفی رشته گفتار درمانی

شرایط روحی و جسمی رشته بینایی سنجی

متخصصین بینایی سنجی در تعطیلات رسمی کشور، تعطیل و بدون شب کاری هستند. همچنین محیط کار آنها تمیز و بدون خون است. برای پذیرش در این رشته باید شرایط جسمی کاملا سالمی داشته باشید اما نقص عضو یک پا یا یک گوش بلامانع است.

دانشگاه و رشته بینایی سنجی

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در این رشته 4 سال است. 73 واحد از 146 واحد مربوط به دروس اختصاصی، 23 واحد دروس عمومی، 42 واحد دروس پایه و 8 واحد به کارآموزی و پایان نامه اختصاص دارد.

دروس رشته بینایی سنجی

دروس پایه رشته بینایی سنجی

فیزیک نور، آناتومی عمومی و چشم، اورژانس های چشمی، علائم چشمی بیماریهای سیستمیک، داروشناسی عمومی و تخصصی، میکروب شناسی، فیزیولوژی عمومی و چشم.

دروس تخصصی رشته بینایی سنجی

اپتومتری، تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، مقدمات اپتومتری، اپتومتری پیشرفته، اپتومتری کودکان، بینایی محیطی، درمان آنولیماهای دوچشمی، اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم، اپتیک هندسی و فیزیکی، مکانیسم دید دوچشمی، فیزیولوژی اپتیک، آسیب شناسی چشم، عدسی های تماسی، لابراتوار اپتیک، زبان تخصصی، آنالیز مشاهدات کلینیکی.

دانشگاه‌های دارای رشته بینایی سنجی

لیست دانشگاه های دارای رشته بینایی سنجی

آمار پذیرش دانشجو در این رشته به شدت کم می باشد. سالانه به طور متوسط 100 نفر در این رشته پذیرش می کنند.

دانشگاه هایی که در این رشته دانشجو می پذیرند:

  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد

البته دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد و زاهدان در پردیس خودگردان نیز دانشجو می پذیرند. رشته بینایی سنجی در دانشگاه آزاد و دانشگاه های دیگر ارائه نمی شود. پذیرفته شدگان این رشته باید از نظر جسمی کاملا سالم باشند و نقص عضو نداشته باشند که البته نقص تنها یک گوش یا یک پا مورد تایید است.

جهت آشنایی با رشته فیزیوتراپی به مقاله “معرفی کامل رشته فیزیوتراپی” مراجعه کنید.

تفاوت بین دکتر چشم پزشک و رشته بینایی سنجی

نباید یک چشم پزشک را با یک فارغ التحصیل رشته بینایی سنجی اشتباه گرفت. در واقع یک چشم پزشک علاوه بر انجام عملیات مربوط به بینایی سنجی مانند معاینات چشم و… عمل جراحی چشم را هم انجام می دهد و بیماری های چشمی را درمان می کند. چشم پزشک، یک پزشک متخصص در حوزه ی جراحی چشم است و درمان بیماری هایی مانند آب مروارید، گلکوم و جراحی استرابیسم بر عهده جراح چشم پزشک است.

متخصصان بینایی سنجی در چه جاهایی مشغول به کار می شوند؟

متخصصان این رشته می توانند در بخش دولتی و خصوصی مانند کلینیک ها، بیمارستان ها، هیئت علمی دانشگاه ها در مقطع دکترا مشغول به کار شوند. همچنین نیز می توانند با تاسیس مطب برای خود و داشتن ارتباط خوب با چشم پزشک ها به موفقیت برسند.

ظرفیت و رتبه لازم برای قبولی در رشته بینایی سنجی

سالانه  دانشگاه های دولتی حدود 100 نفر را در مقطع کارشناسی پذیرش می کنند. بستگی به اینکه کدام دانشگاه را انتخاب کنید و از سهمیه ایثارگران، منطقه یک و… بهره مند باشید متفاوت است. به طور میانگین درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته بینایی سنجی دانشگاه روزانه، برای دروس عمومی 55 درصد و دروس تخصصی 37 درصد می باشد. برخی از آخرین رتبه های قبولی سال پیش به شرح زیر است.

نام دانشگاهمنطقهرتبه قبولی
پردیس خودگردان زاهدانیک3881
روزانه پزشکی ایراندو2893
روزانه شهید بهشتییک1656
روزانه مشهددو3905
روزانه زاهداندو7273
روزانه پزشکی ایرانسه1548

امکان ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی است؟

ادامه تحصیل تا مقطع دکترا امکان پذیر است. در ایران 3 دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته بینایی سنجی وجود دارد که در مجموع 17 دانشجو می پذیرند.

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و به صورت عمومی برگزار می شود.اما داوطلبان می توانند رشته هایی مانند بینایی سنجی، مهندسی پزشکی(بیوالکتریک و زیست مواد)، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، ارزیابی فناوری سلامت، آمار زیستی، سلامت سالمندی، فناوری اطلاعات سلامت، فیزیولوژی، فیزیک پزشکی، اپیدمیولوژی و … را در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کنند.

چگونه رتبه برتر شویم؟ برای آشنایی با رمز و رموز رتبه برترشدن کلیک کنید.

بازار کار رشته بینایی سنجی

به دلیل آمار پایین پذیرش رشته بینایی سنجی در دانشگاه، این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد به طوری که ۸۰٪ فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند. بازار‌کار این رشته هم در ایران و هم در دنیا عالی می‌باشد. به طور کلی فارغ التحصیلان بینایی سنجی از آینده خوبی برخوردار هستند.

فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش‌های دولتی و خصوصی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول به کار شوند. همچنین می‌توانند در صورت تمایل مطب شخصی خود را تاسیس کنند. فارغ التحصیلان مقطع دکترا نیز می‌توانند عضو هیئت علمی دانشگاه شوند.

شرایط تاسیس مطب شخصی

شرایط تاسیس مطب شخصی بینایی سنجی

طرح دو ساله بینایی سنجی اجباری نیست بلکه اختیاری است. اما اگر بخواهید مطب شخصی خود را تاسیس کنید، باید مدرک پایان طرح را داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با مدرک کارشناسی مجوز تاسیس مطب را نیز بگیرید و نیازی به داشتن مدارک تحصیلی در مقاطع بالاتر نیست. 

درآمد بینایی سنجی

فارغ التحصیلان این رشته که در بخش دولتی مشغول به کار هستند، حقوق آنها طبق قانون کار می باشد. افراد در بخش خصوصی به صورت توافق با کارفرما دارای درآمد های متفاوتی هستند اما اگر دارای سابقه بالایی باشند در بخش خصوصی بیشتر از دولتی حقوق می گیرند. اگر هم به عنوان استاد در دانشگاه‌ها تدریس کنند، حقوقی بین 5 تا 10 میلیون تومان با توجه به سابقه کاری و ساعات کاری دریافت می کنند.

جهت آشنایی با رشته پزشکی به مقاله “معرفی رشته پزشکی” مراجعه کنید.

معایب رشته بینایی سنجی

  1. ممکن است نیاز به تجهیزات و وسایل خاصی داشته باشد که هزینه‌بر باشد.
  2. فعالیت در این رشته نیاز به صبر و دقت بسیار بالایی دارد.
  3. ممکن است نیاز به آموزش و مهارت خاصی داشته باشد که نیاز به زمان و انرژی برای یادگیری آن داشته باشد.
  4. نتایج حاصل از رشته بینایی سنجی ممکن است به دلیل عوامل مختلف مانند خستگی، ترس و استرس، داروها و … تحت تاثیر قرار بگیرند و نتایج نادرستی به دست آید.
  5. در برخی موارد، رشته بینایی سنجی ممکن است نتواند تمام جنبه‌های بینایی را سنجیده و تحلیل کند و در نتیجه اطلاعات کاملی درباره وضعیت بینایی فرد ارائه ندهد.
  6. برخی از روش‌های بینایی سنجی ممکن است ناراحتی و اذیت برای فرد داشته باشند، به خصوص اگر نیاز به تمرکز بالا و تماس مستقیم با چشم وجود داشته باشد.
برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید

نظرات دانشجویان بینایی سنجی

  • بینایی رشته خیلی خوبیه. کلا رشته‌های توان بخشی خیلی رنک بهتری از پیراپزشکی‌ها دارن. الان رتبه تو بینایی باید کم باشه که قبول بشی، در صورتیکه پرستاری با رتبه‌های بالاتری میگیره. بینایی از لحاظ درآمد و  راحتی و پرستیژ خیلی بالاتری داره..
  • بینایی علمیه که به بررسی میزان بینایی و دید مراجعان می‌پردازه و با برطرف کردن عیوب انکساری چشم، بهترین شرایط دید رو برای بیمار ایجاد می‌کنه. بینایی سنجی‌ها با بررسی میزان بینایی و اطلاعات بدست اومده از معاینه، عینکی که بهترین دید رو برای فرد ایجاد می‌کنه، تجویز می‌کنن.
  • اگر صبر و حوصله دارین برین بینایی. چونکه باید با بیمارا مخصوصا افراد مسن درست و با صبر و حوصله رفتار کنی… خیلیام که مشکلات حاد چشمی دارن… خلاصه صبرت بالاس انتخاب کن

نتیجه گیری

برای تحصیل در رشته بینایی سنجی باید شرایط جسمی سالمی داشته باشید البته استثنایی هم وجود دارد که در بالا به ان اشاره کردیم. همینطور در این مقاله به بازار کار، ضرایب دروس تجربی، امکان ادامه تحصیل و گرایش ها و دروس دانشگاهی رشته بینایی سنجی اشاره کردیم.

در صورت هرگونه سوال و پرسش در زمینه انتخاب رشته میتوانید با مشاورین ما در الف مشاور تماس حاصل فرمایید یا در اینستاگرام الف مشاور ما را دنبال کنید.

آرزوی موفقیت برای شما

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
افزایش دقت
راه های افزایش دقت و تمرکز در حین درس خواندن
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا

سلام… من توی سایتتون‌ خوندم افرادی که در این رشته مشغول به کار شدند بین 5 تا 10 میلیون در ماه حقوق میگیرند… یعنی حقوق پایه اش این حدوده یا بیشترم هست؟ من ملاک انتخاب رشته و زیر رشته رو اول بر اساس علاقه قرار دادم و بعد بر اساس درآمد‌ قرار دادم
میخام ببینم اگه برم این رشته حقوقش‌ چطوره؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  علیرضا

سلام دوست عزیز… درامد هر شخص به عوامل متعددی بستگی داره… ما تو مملکتمون دکتر بیکار هم داریم و در عوض بازاری که درامد خیلی بالا هم داشته باشه هم داریم.. در کل بسته به توانایی، محل کار، محل زندگی و … درامد هر شخص متفاوته

نازنین
نازنین

من فکر میکردم خیلی رشته پیش پا افتاده و اسانی از پزشکی باشه ولی بااین مقاله راجع به این رشته اگاهی بیشتری کسب کردم و متوجه تخصصی بودن این رشته شدم

مشعوفی کدکنی
مشعوفی کدکنی

سلام میخواستم بدونم ک برم رشته شموایی سنجی بهتره یا بینایی سنجی؟
میشه منو راهنمایی کنید؟

سهیلا
سهیلا

آمار پذیرش تو این رشته پایینه؟ پس تو این رشته سخت میتونیم قبول بشیم؟

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!