برنامه جمع بندی سال دهم برای تابستان

در تابستان سال دهم چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟ + طرح رایگانه تابستانه

سوال بسیاری از دانش آموزان بعد از اتمام سال دهم این است که در تابستان سال دهم چه کنیم؟ قبل از شروع متوسطه دوم تابستان ها زمان استراحت و تفریح بوده اما با شروع سال دهم و تحصیل در رشته های مختلف دبیرستانی تابستان ها هم رنگ و بوی درس خواندن و کنکور را به خود می گیرد. اگر دانش آموزی موفقیت در کنکور و رتبه برتر شدن را اولویت هر کار خود قرار دهد، از تابستان سال دهم نیز به مطالعه منابع کنکوری می پردازد و برنامه ریزی و جمع بندی برای او اهمیت خواهد داشت. این فرصت مناسب یعنی تابستان دهم به یازدهم بهترین زمان برای جمع بندی دروس دهم بدون عجله و با خیالی آسوده است. اما آموختن روش های جمع بندی و مطالعه اولین قدم برای استفاده حداکثری از تابستان سال دهم است، برای آموختن این راهکارها و انتخاب منابع مناسب بایستی به سراغ مشاور تحصیلی رفت. مشاوره تحصیلی رایگان این امکان را فراهم کرده تا همه دانش آموزان در همه مقاطع و رشته ها بتوانند با روش های جمع بندی اصولی و مطالعه کنکوری آشنایی پیدا کنند. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید و اصول مطالعه و جمع بندی در تابستان سال دهم را بیاموزید. 

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور از الف مشاور کلیک کنید

برنامه جمع بندی دهم و یازدهم تجربی در تابستان

با توجه به اینکه ماهیت دروس تخصصی رشته تجربی و ریاضی در پایه دهم به هم‌ نزدیک  هستند، برنامه جمع بندی دهم این دو رشته به صورت مشترک به این شرح است: دروس تجربی و ریاضی مانند زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی دروسی است که دانش آموزان با آنها روبرو هستند، همچنین دروس عمومی نیز در کنار آنها وجود دارد. اولویت جمع بندی برای رشته تجربی دروس تخصصی است. پیشنهاد می شود دانش آموزان رشته تجربی درس زمین شناسی را در تابستان کنار بگذارند و دانش آموزان رشته ریاضی لزومی به مطالعه هندسه در تابستان سال دهم ندارند. حالا جمع بندی هر درس چه تخصصی چه عمومی را به تفکیک مورد بررسی قرار می دهیم:

  • زیست شناسی: ۵ فصل اول زیست دهم را خلاصه نویسی و نکته برداری کنید. این فصول پیش‌نیاز زیست یازدهم و دوازدهم هستند و مطالعه آنها به فهم بهتر مطالب سال های بعد کمک میکند. بعد از مطالعه و نکته برداری دانستید بر مطالب تسلط کافی دارید برای افزایش یادگیری تست بزنید.
  • فیزیک: روی یادگیری مباحث دما، قانون گازها، گرما تمرکز کنید. بهره مندی از تکنیک خلاصه نویسی بهترین روش برای یادگیری بهتر شماست.
  • شیمی: آرایش الکترونی و استوکیومتری مباحثی پایه ای هستند که در سال های بعد به آنها نیاز دارید.
  • ادبیات: یادگیری مباحث قرابت معنایی، آرایه های ادبی و دستور زبان
  • عربی: یادگیری مباحث قواعد( تحلیل صرفی، اسم و فعل)
  • دین و زندگی: کل کتاب را روزنامه وار مطالعه کنید.
  • زبان انگلیسی: اگر در این درس ضعیف هستید از پایه هفتم شروع به مطالعه کنید در غیر این صورت به مرور مباحث گرامری و لغات بپردازید.

پیش خوانی یازدهم تجربی

گروه های آزمایشی مختلف باید حتماً به دروس اختصاصی اهمیت دهند و در تابستان آنها را اولویت مطالعه قرار دهند. دانش آموزان رشته تجربی باید از همان هفته های اول درس زیست را در برنامه پیش خوانی خود بگذارند. بهترین کار شناخت ارتباط قسمت های مختلف این درس در کتاب های پایه با کتاب دوازدهم تجربی است. باید انتخاب درست و مناسب از بخش های مرور شده پایه ها و پیش خوانی شده داشته باشند. همچنین به دانش آموزان گروه ریاضی پیشنهاد می شود درس فیزیک  یا بخش هایی که با مباحث اسید و باز در شیمی دوازدهم مرتبط هستند پیش خوانی کنند. همینطور می توانند ریاضیات پایه را بررسی دقیق کنند و سپس درس حسابان دوازدهم را شروع به پیش خوانی کنند. ۴ نکته اساسی که برای نحوه پیش خوانی باید رعایت شود:

  • بخش ها و فصولی که به هم مرتبط هستند و مطالب آن ها به شکلی زنجیروار به هم متصل است را در کتابهای پایه پیدا کنید.
  • سپس در دوره اول پیش خوانی دروس دوازدهم این فصل ها را به شکل کلی مطالعه و روخوانی کنید. هر آن چیزی که از کلیات این مطالب  دریافت کردید به قسمتهای مرتبط در کتابهای پایه و قبلی خود ارتباط دهید، این ارتباط ها را در دفترچه ای یادداشت کنید. 
  • پس از تمام شدن این رو خوانی، برای تثبیت مطالب کلی و تحلیل دقیق تر متن کتاب ها را یک دور دیگر مطالعه کنید. این سری به دقت و زیر بینانه نکات متن کتاب را بررسی کنید.
  • در مرحله آخر می توانید کتابهای آموزشی که مباحث مطالعه شده را دارند بررسی کنید تا میزان تسلط و یادگیری خود را متوجه شوید.  پاسخ به تستهای مربوط با مطالب می تواند کاملاً مطالب را در ذهن شما تثبیت کند.
موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. تنها با داشتن بهترین برنامه ریزی کنکور می‌توانید به طور قطعی در کنکور موفق شوید.

برنامه جمع بندی دهم و یازدهم انسانی

دانش آموزان گروه انسانی برای پیش خوانی درس ها در تابستان فلسفه و جامعه شناسی را در اولویت مطالعه خود قرار دهند. دانش آموزان رشته انسانی در پایه دهم تعداد دروس بیشتری نسبت به رشته های دیگر دارند. اولویت بندی مطالعه دروس تخصصی انسانی به شرح زیر می باشد:

  • ریاضی و آمار: پیش نیاز ریاضی یازدهم مبحث تابع است که مهم ترین مبحث محسوب می شود.
  • عربی تخصصی: بخش های قواعد عربی دهم مشکل ترین و مهمترین مطالب را تشکیل می دهد. برای اینکه در سال یازدهم دچار مشکل نشوید، این مباحث را دقیق مطالعه کنید.
  • اقتصاد: به دلیل اینکه اقتصاد سال دهم حجم کمی دارد، به طور کامل مطالعه و خلاصه نویسی کنید.
  • علوم و فنون ادبی: تسلط روی مباحث عروض و قافیه که با اهمیت هستند.
📌☝️البته خلاصه نویسی برای درس های مختلف متفاوته

مثلا:
💁🏻‍♀ در دروس ریاضی🧮 و فیزیک🧲 نوشتن روابط هر فصل به صورت یکجا ، همراه با یکاها و نهایتاً توضیحاتی مختصر برای هر فرمول کفایت می‌کند و مرور و جمع بندی مباحث در تست زنی انجام می‌شود.🧬برای درس زیست حتی در صورت داشتن خلاصه ، اگر متوجه شدید در فصلی فراموشی عمیقی اتفاق افتاده مجدد به متن کتاب برگردید📚 و متن کتاب📖 ، مطالب هایلایت شده و نکاتی که یادداشت کردید رو مجدد با تند خوانی و به صورت تورقی مطالعه کنید.

💢 و صد البته که خلاصه نویسی با جزوه نویسی متفاوته

در خلاصه نویسی نیازی به نوشتن تمام مطالب نیست برای خلاصه نویسی ابتدا متن را کامل بخوانید📖 سر فصل های مهم رو یادداشت کنید و بعد از فهم کامل مطلب برداشت خود را از آن به صورت عبارات و جملات کوتاه بنویسید. در این صورت خلاصه نویسی میتواند مفید باشد ؛ کپی کردن کتاب یک کار بی‌فایده و زمان‌گیر است🥱 💡و چه بهتر که در نوشتن خلاصه خلاقیت داشته باشید:

  • در صورت لزوم قسمت های مهم رو هایلایت کنید🖍
  • به صورت کوتاه برداشت خود از مباحث و نکات اضافی که در تست ها به آن برخورد می‌کنید در حاشیه‌ی صفحه کتاب بنویسید 🔖
  • دسته بندی مباحث ، کشیدن جدول ، یا خلاصه کردن مطالب در قالب نمودار می‌تواند کمک کننده باشد 📈

استارت تابستون برای دهمی ها

چگونه دهم و یازدهم را باهم بخوانیم؟

برای جمع بندی دروس تابستان سال دهم بهترین را مطالعه دروس پایه است و مطالعه این دروس باید طبق برنامه ریزی دقیق و اصولی کنکوری پیش برود. لازم است این نکات را رعایت کنید:

  1.  برنامه ۹۰ روزه یا ۴۵ روزه داشته باشید.
  2. به سادگی از برنامه درسی عبور نکنید و طبق آن عمل کنید.
  3. زمان کوتاهی برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید.
  4. از منابع درسی مناسب استفاده کنید، برای اینکه این منبع درست را بشناسید از مشاور تحصیلی کمک بگیرید.
  5. کتاب درسی را اولویت خود قرار دهید.
  6. از همان روزهای ابتدایی مطالعه تست زنی را شروع کنید.
  7. با توجه به اینکه به تازگی دروس دهم و یازدهم را خوانده اید و امتحان داده اید نیازی به مطالعه نکته به نکته نیست، بلکه از روش تورق استفاده کنید و در صورتی که در مبحثی مشکل داشتید و نکات مهم را فراموش کرده بودید، دوباره آن درس را مطالعه کنید. 
  8. برای یادآوری مطالب در ذهن دروس تشریحی و متن های طولانی را روخوانی و بلند خوانی کنید.
  9. انواع تست های آموزشی را امتحان کنید تا اگر در مطلبی مشکل داشتید به درسنامه مراجعه کنید و مفهوم را کاملا دریابید.
  10. روی هر درس زمان زیادی نگذارید.
  11. دروس دهم و یازدهم به صورت هماهنگ و همزمان مطالعه شوند تا مفاهیم که یاد می‌گیرید مکمل هم باشند، با این کار پیش نیاز رعایت می شود و پیشرفت درسی را مشاهده خواهید کرد.
  12. بعد از تابستان سال یازدهم اولویت را با مطالعه دروس یازدهم قرار دهید؛ زیرا این دروس را تازه امتحان داده اید و آمادگی بیشتری دارید، حل تست پایه یازدهم به منزله مرور و تثبیت در ذهن را دارد.
  13. پیشنهاد می شود اولویت را دروس تخصصی قرار دهید و از دروس عمومی ابتدا درس زبان را مطالعه کنید، مطالعه زبان به زمان بیشتری نیاز دارد تا تسلط کافی داشته باشید.
چگونه رتبه برتر شویم؟ برای آشنایی با رمز و رموز رتبه برتر شدن کلیک کنید
⁉️اگر کسی خلاصه نویسی نکرده الان برای جمع بندی دچار مشکل میشه؟🙍🏻‍♀

اگر خلاصه نویسی به معنای آنچه که گفته شد انجام شده باشد به تثبیت و درک بهتر مباحث کمک می‌کند👌 و در دوران جمع بندی برای یادآوری و مرور مباحث می‌تواند مفید باشد✅️ چراکه حاصل برداشت های ذهنی شما هستند.

برای طراحی بهترین برنامه ریزی درسی کلیک کنید
🔵📣ده نکته برای #نت‌برداری و خلاصه نویسی هنگام آموختن …‌ 
  • خودتون رو در مسیر آموختن بشناسید . اگر دیدید چیزی برای شما جواب نمیده ، تغییرش بدید..
    زیبایی بصری برای من مهمه و فاکتور انگیزه است .  مخصوصا برای مرور بیشتر هلتون میده برید سمت جزوه میتونید با خودکارای رنگی بنویسید.
  • از کدبندی توسط #رنگها استفاده کنید تا وقتی برای مرور برگشتید سراغ جزوه تون ، هم راحت تر مطالب رو پیدا کنید هم به ذهنتون موقع خوندن نظم بدید .🤗🎨
  • یه سری قوانین ثابت برای خودتون وضع کنید و با تکرارشون در جزوه به ارامش ذهنی کمک کنید .
    ⬅️مثلا برای من چیدمان عکس ها ، رنگ های خاص برای تیترها و یا از هایلایت های رنگی برای نکات
  • اندازه بنویسید . وقتی نوشتن دو سه تا مثال بسه برای رسوندن مطلب ، از نوشتن دهها مثال خودداری کنید . وقت ارزشمنده 🥰..
  • نت برداری باید باعث انگیزه بشه نه از دست رفتن انگیزه . اگر نت برداری پروسهای خسته کننده بشه ، نتیجه ی معکوس داره راجع به اینکه چرا دارید نت برداری می کنید فکر کنید .
    فکر کردن به هدف اینکار باعث میشه آگاهانه تر انجامش بدید . به حافظه تون اعتماد نکنید . خیلی چیزها بعدا یادتون میره

چطوری از تابستان برای کنکور شروع کنیم؟ استارت تابستان برای کنکوری های جدید

کلام پایانی/ جمع بندی دهم در دو هفته

شاید در نگاه اول جمع بندی در دو هفته غیر ممکن باشد، اما میبینید که در آینده همه داوطلبان کنکور جمع بندی یک هفته مانده به کنکور با حجم درسی بیشتر انجام می دهند و این امر امکان پذیر است. مرورهای سریع و کوتاه را در لیست برنامه ریزی خود قرار دهید و این توانایی را جزئی از عادات خود بگذارید. ابتدا باید بدانیم هر دانش آموز با توجه به تسلط که از درس ها دارد، مباحث درسی به سه دسته تقسیم می شوند: ساده، متوسط و قوی. برای مطالعه مباحث ساده با خیال راحت می توانید به انتهای زمان باقی مانده موکول کنید. برای مطالعه مباحث متوسط تمرکز خود را روی قسمت های مهم کتاب بگذارید. تست هایی که غلط پاسخ دادید و علامت زدید را دوباره پاسخ بدهید تا مهارت خود را در تست زنی افزایش دهید. برای مطالعه مباحث قوی خلاصه ها، فرمول ها و نکات مهم کتاب را مرور کنید. به تست هایی که مفاهیم اصلی کتاب را در برمی‌گیرند توجه کنید تا به تست های مباحث قوی بتوانید پاسخ دهید. دانستن تقسیم بندی مباحث و روش مطالعه آنها کافی نیست بلکه بایستی برنامه ریزی روزانه درست برای تابستان سال دهم داشته باشید تا بتوانید نهایت استفاده از این فرصت تکرارنشدنی کنید. الف مشاور در کنار شماست، از ابتدای شروع مطالعه کنکوری تا کنکور و بعد از آن را به خیالی آسوده مشاوره تحصیلی آنلاین دریافت کنید و نتایج تلاش و برنامه ریزی اصولی خود را با کسب رتبه برتر مشاهده کنید.

اینستاگرام الف مشاور 

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد
میلاد

سلام استاد های این ملاس ها چه کسانی هستن؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  میلاد

سلام … مشاوران برجسته زیادی تو موسسه الف مشاور هست…اعم از اقای لقمانی، مهدی زاده و ….

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!