درمان خیال پردازی هنگام مطالعه

خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی

چه راهکارهایی برای مقابله با خیال پردازی در هنگام مطالعه وجود داره؟ چیکار کنیم تا تمرکزمون زمان مطالعه بالا بره؟ خیال بافی و رویا پردازی از شایع‌ترین مشکلات بین دانش آموزان هست.

قطعا برای تو هم پیش اومده که وسط درس خوندن حواست به کل پرت شده و درگیر خیال پردازی شدی، به هر چیزی فکر کردی جز مطلب درسیت و وقتی هم به درس خوندن برگشتی رشته کلام از دستت در رفته و دیگه دیره. من با کمک متخصصین الف مشاور و کلی تحقیق، تونستم یه سری روش پیدا کنم که از خیال پردازی، حواس پرتی و وارد شدن افکار مزاحم به مغزت جلوگیری کنم. حالا اگه میخوای درباره این روش ها، تمرکز کردن و خیال پردازی بیشتری بدونی تا آخر با الف مشاور همراه باش.

من میدونم که تو به خاطر این خیالبافی ها مدام خودتو سرزنش می کنی و از بازدهی پایینت ناراحتی یا حتی احساس شرم و خجالت داری که نمتونی کنترلش کنی، ولی نگران نباش همه چیز کنترل تو میشه و با کمک الف مشاور حلش میکنیم.

فهرست محتوای این مطلب نمایش

بهترین راهکار ها برای جلوگیری از خیال پردازی در هنگام مطالعه

ممکنه خیال پردازی برای هر کس اتفاق بیوفته. اما خب درمانش چیه؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از خیال پردازی هنگام مطالعه وجود داره؟ بیا پایین تا بهت بهترین روش‌ها رو بگم.

لازمه که بگم اصلا مهم نیست داری راجب چی خیال پردازی میکنی، بعد از خوندن این مقاله کلیییی راهکار یاد میگیری که بتونی باهاش مقابله کنی.

بهترین روش های جلوگیری از خیال پردازی در هنگام مطالعه

آرامش هنگام درس خوندن

مشکل بیشتر بچه ها اینه که وقتی دارن درس میخونن استرس دارن و از آرامش خاطر دور هستند. آرامش داشتن یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مواردی هست که باید بهش توجه کنید. آرامش داشتن چه مزیت هایی داره و چرا باید آرامش داشته باشیم؟! و اصلا چطور باید ارامش داشته باشیم.

داشتن آرامش وقتی داری درس میخونی، مزیت های زیادی داره که به احتمال زیاد از اونا خبر نداری و حتی به این فکر میکنی که مگه آرامش داشتن اهمیت داره؟ بزار اول از همه بهت بگم، اگه مطالعاتی که انجام میدی بدون آرامش و تمرکز باشه میشه گفت که بی معنیه و وقتت رو دور میریزی چون نه اطلاعاتی نصیبت میشه و نه مطالبی که خوندی خوب طبقه بندی میشن.

اگه وقتی داری درس میخونی آرامش داشته باشی، تمرکزت افزایش پیدا میکنه و تنها همین 2 تا مورد باعث میشن تا بتونی مطالعه بهتر و مفید تری داشته باشی. حالا مطالعه مفید تر چیه؟ بازدهیت بیشتره و تو زمان کمتر مطالب بیشتری رو یاد میگیری و دیگه نیاز نداری تا هر موضوع رو ده بار مرور کنی تا بتونی خوب حفظش کنی و خیلی از موارد رو با چند بار مرور کردن به راحتی حفظ میشی و اطلاعات، خیلی ساده تو مغزت طبقه بندی میشن.

چگونه هنگام درس خوندن تمرکز کنیم

شده تا حالا وسط شیمی خوندن یهو یادت بیاد که باید اتاقت رو مرتب کنی یا باید توی اون لحظه تعداد مورچه های گوشه کتابخونه رو بشمری؟ از این کار به اون کار بپری و کلی کار رو نصفه نیمه بذاری و به هیچ کدومش نرسی، این تمرکز نداشتنه باعث میشه که تو حواست پرت بشه و کلا از فضای درس در بیای.

حالا این سوال پیش میاد که چطور میتونم وقتی درس میخونم تمرکز داشته باشم یا خیال پردازی نکنم؟ یه مورد اول که داشتن آرامش و تمرکز بود که باعث میشه مغزت هر جایی نره و فکرت فقط روی درس باشه. حالا تو ادامه محتوا بیشتر دربارش حرف میزنم و 20 روش برای جلوگیری از خیال پردازی رو بهت معرفی میکنم تا صد درصد بتونی از خیال پردازیت جلوگیری کنی و وقتی درس میخونی صد درصد افکارت توی مطالب درسی باشه.

افکار مزاحم هنگام درس خوندن

تا حالا به این فکر کردی که وقتی که درس میخونی به چی فکر میکنی؟
اینو برام توی کامنتا بذار تا راجبش باهم حرف بزنیم.
به هر چیزی که فکر میکنی، قبل از شروع درس خوندن
روی کاغذ بنویس و پروندش رو ببند.

مثلا اگه به روابط عاطفیت با پارتنرت فکر میکنی، حتما و حتما یه تصمیم براش بگیر و پرونده این فکرت رو ببند.
یا مثلا اگه به این فکر میکنی که فلان لباس رو بخری یا نه، پروندش رو ببند و بعد شروع کن به درس خوندن.

داشتن عادت‌های اشتباه باعث میشه که وقتی درس میخونی، حواست پرت بشه، رویابافی و خیال بافی کنی. تنها کاری که از دستت بر میاد، مدیریت درست ذهنیتت هست که میتونه باعث افزایش تمرکزت بشه. سعی کن وقتی درس میخونی از دراز کشیدن، اشتباه نشستن پشت میز، کند خوندن مطلب درسی، بدون انگیزه خوندن و از سر اجبار بودن مطالعه جلوگیری کنی.

چگونه هنگام درس خواندن خیال پردازی نکنیم؟

روش های زیادی وجود داره که با استفاده از اونا میتونی از خیال پردازی جلوگیری کنی و وقتی درس میخونی حواست پرت نشه. در ادامه 20 روش جلوگیری از خیال پردازی رو بهت معرفی میکنم و درباره هر کدوم هم یه توضیح ریزی میدم.

1 – جلوگیری از خیال پردازی – انتخاب مکان مطالعه

وقتی یه جایی رو برای مطالعه انتخاب میکنی، اون مکان فقط برای درس خوندنه و نباید خوابیدن، خوردن، بازی کردن و هزار تا چیز دیگه رو اونجا انجام بدی. اینکار باعث میشه تا زمانی که روی صندلی مطالعه خودت میشینی، مغزت نهایت آمادگی رو برای مطالعه داشته باشه و میدونه که الان فقط وقت مطالعه هست نه کار دیگه.

2 – جلوگیری از خیال پردازی در مطالعه – برنامه درسی درست حسابی داشته باش

سعی کن یه برنامه مطالعه خوب داشته باشی و خودت رو به انجام دادن تک تک موارد اون مقید کنی. باید تمام دروس و نحوه مطالعه به شکل خاص تعیین شده باشه تا ذهنت فرصت نکنه درگیر حاشیه بشه و فقط به درس خوندن فکر کنه. برنامه درسی و ارزیابی و اصلاح آن کار هر کسی نیست. به قول معروف گاو نر می‌خواد و مرد کهن. بهتره که برنامه ریزی درسی ات رو به الف مشاور بسپاری تا نتیجه خوبی از برنامه مطالعاتیت داشته باشی. کافیه رو برنامه ریزی درسی کلیک کنی.

3 – جلوگیری از خیال پردازی وقتی درس میخونی – تمرکز کن

تمرکز خودت رو افزایش بده، از روش های تند خوانی استفاده کن که میتونن برای افزایش تمرکز خیلی مفید باشن. البته تند خوانی باعث میشه تسلطت روی مبحث پایین بیاد ولی مزیت های خودش رو هم داره. اگر میخوای با بهترین روش های تندخوانی آشنا بشی، حتما سری به مطلب زیر بزن.

در مدت زمان کمتر، مطالب بیشتری را با فنون تندخوانی بخوانید!

4 – وقتی درس میخونی خیال پردازی نکن – افکارت رو بنویس

اگه زمان مطالعه، افکار مختلف به ذهنت میاد، باید سریع تمام چیزایی که به ذهنت اومده رو با کاغذ و قلم یادداشت کنی تا بعدا زمانی که مطالعت تموم شد بهشون فکر کنی. این کار باعث میشه ذهنت با موارد اضافی درگیر نشه و همه رو کنار بذاره.

5 – روش های جلوگیری از خیال پردازی – تیکه تیکه مطالعه کن

ساعات و روش مطالعت رو تغییر بده، بازه های مطالعه رو تیکه تیکه کن و به بخش های کوچیک تر تقسیم کن. اینطوری تمرکزت بالاتر میره و توی زمان های کم دیگه مغز فرصت خیال پردازی کردن نداره.

6 – جلوگیری از خیال پردازی – استراحت داشته باش

سعی کن بعد از هر 45 دقیقه مطالعه ای که داری، 10 دقیقه تایم برای استراحت خودت کنار بزاری، از جات پاشی یکم راه بری و حتی یه چیزی هم بخوری تا مغزت باز بشه. این استراحت برای مغزته و باعث میشه با رسیدن خون به ارگان های بدنت، تمرکز بیشتر بشه.

7 – جلوگیری از خیال پردازی در مطالعه – با صدای بلند بخون

اگه دیدی که مغز داره خیال پردازی رو شروع میکنه، مبحثی که توش هستی رو با صدای بلند بخون که باعث میشه سریع تر از همیشه تمرکز کنی و به درس خوندن برگردی. همچنین می‌تونی تو دوره 7 روز مشاوره تحصیلی الف مشاور که به صورت رایگان برگزار میشه شرکت کنی تا بتونی از بهترین روشای افزایش تمرکز و رمز و راز رتبه برتر شدن آگاه بشی.

8 – جلوگیری از خیال پردازی وقتی درس میخونی –  فعال باش، نت برداری کن

فعال مطالعه کن، علاوه بر اینکه مباحث رو حفظ میکنی و به صورت عمیق هم درکشون میکنی، سعی کن نت برداری کنی. با اینکار داده های زیادی وارد مغزت میشه و انقدر درگیر درس خوندن و همزمان نکته برداری هستی که دیگه وقتی برای خیال بافی و فکر کردن به مسائل دیگه برات نمیمونه.

9 – وقتی درس میخونی خیال پردازی نکن – به سر و صدا عادت کن

با تمرین کردن، میتونی به هر چیزی عادت کنی. سعی کن به سر و صدای زیاد عادت کنی و نویز صداها باعث پرت شدن حواست نشه. با تمرین کردن بعد از یه مدت سر و صدا برات تبدیل به یه چیز عادت میشه و نسبت بهش بی‌تفاوت میشی.

 10 – جلوگیری از خیال بافی در مطالعه – مغزتو درگیر درس کن

مغز عادت داره که به مسائل فکر کنه و درگیری داشته باشه، حالا تو اگه روی درست تمرکز کنی به چیز دیگه ای فکر نمیکنه و وارد حاشیه نمیشه.

11 – جلوگیری از خیال بافی موقع درس خوندن – رقیب داشته باش

اگه بتونی زمان مطالعه، کسی رو کنارت داشته باشی که تا حد ممکن شرایطش با تو یکی باشه، باعث میشه حس رقابت بینتون ایجاد بشه و از ترس عقب موندن هم که شده درست رو خوب بخونی.

12 – روش های جلوگیری از خیال پردازی –  تو روز مطالعه کن

تحقیقات نشون داده که مطالعه کردن توی روشنایی روز باعث میشه که مطالب راحت تر یادت بمونن و تمرکز بیشتری هم داشته باشه، پس سعی کن بیشتر مطالعه هاتو توی روز انجام بدی.

13 – جلوگیری از خیال بافی در مطالعه – خسته یا گرسنه درس نخون

خستگی یا گرسنگی در حین مطالعه باعث عدم تمرکز در مطالعه میشه.

14 – جلوگیری از خیال پردازی – روی یه مبحث تمرکز کن

جهت افزایش تسلط در یک مبحث درسی، در یک زمان فقط بر روی یک مبحث متمرکز شو تا مغز بهتر بتواند داده های ورودی رو تحلیل و در آخر ثبت کنه.

15- جلوگیری از خیال پردازی در مطالعه – آرامش داشته باش

آرامش خودتونو در هر شرایطی حفظ کنین. عصبانیت و هیجان زیاد، دشمنان تمرکز و باعث هدایت مغز به سمت افکار پرت و خیال پردازین. سعی کنید وقت مطالعه سمت گوشی نرید یا با کسی ارتباط نگیرید که حس های مختلف رو به شما منتقل کنه.

16 – جلوگیری از خیال پردازی وقتی درس میخونی – با ذوق و اشتیاق درس بخون

با ذوق و اشتیاق یاد بگیرین. همیشه به خودتون بگید که اگه مثلا من زیست رو خیلی خوب بخونم، مسلط تر میشم و درصد هام بیشتر و به پزشکی قبول شدن و یا رشته مورد علاقه ام خیلی نزدیک تر میشم. اینطوری شوقتون برای درس خوندن بیشتر میشه.

17 – وقتی درس میخونی خیال پردازی نکن – بعد از مطالعه تست بزن

تو چند سال گذشته، روش تست زن بعد از مطالعه مطالب درسی برای اینکه تنوع داشته باشی و پیشرفت کنی خیلی مؤثر بوده. باری همین به جای حفظ کردن‌های بی پایان، بهتره که توی مباحث مفهومی شی و درک عمیق مطالب رو یاد بگیرین. یکی از روش های ممکن برای اینکار اینه که بعد از هر درس تست‌های اونو بلافاصله حل کنی و به روز بعد موکول نکنی. برای اینکه بدونی چه طوری تست بزنی و مهارت تست زنی ات رو افزایش بدی، بهتره که یه سری به مقاله افزایش مهارت زنی کنکورچگونه تست بزنیم؟ بزنی.

در زمان خیال بافی هنگام مطالعه باید دست به قلم شوید

18 – روش های جلوگیری از خیال پردازی –  دست به قلم باش

سعی کن وقتی داری مطالعه میکنی، دست به قلم باشی و همه چیز رو یادداشت کنی تا یادت نره. این کار خیلی در کنترل حواس پرتی و فراموشی زود هنگام مطالب کمکت میکنه.

برنامه ریزی برای کنکور و مطلع شدن از پیچ و خم های تست زنی و آماده شدن برای کنکور تنها با داشتن یه همراه خبره و کاربلد امکان‌پذیره. شما می‌تونین از الف مشاور برنامه ریزی کنکور دریافت کنین و با خیال راحت با برنامه پیش برین.

19 – روش های جلوگیری از خیال پردازی – مطلب قدیمی رو بخون

وقتی مطالب درسی رو می‌خونی، فکر کنی که چطور می‌تونی مغز خودت رو به سمت یادآوری مطالب قدیمی تر هدایت کنی. سعی کن مغزت رو متقاعد کنی که حتما باید مطالب رو یاد بگیره و به خاطر بسپاره.

20 – جلوگیری از خیال بافی در مطالعه – مطالبی که خوندی رو توضیح بده.

وقتی یه بحث رو تموم کردی، کتاب رو بزار کنار و همه چیزایی که یاد گرفتی رو برای دوستت یا حتی اعضای خانواده شرح بده تا مطالب طبقه بندی بشن. اگه کسی کنارت نیست که براش توضیح بدی، میتونی از یه شئ یا حتی اسباب بازی استفاده کنی.

سخن آخر

تو این مطلب سعی کردم 20 تا روش بهت معرفی کنم که با استفاده از اونا میتونی خیال پردازی توی زمان مطالعه رو از بین ببری. همچنین میتونی برای اطلاع از اخبار جدید کنکور تو کانال تلگرامی الف مشاور عضو بشی.

با آرزوی موفقیتت در کنکور

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنین
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامیار
سامیار

سلام یه راهکار هستش که کش دور دست میبندن برای پرت نشدن حواس.
شما این راه کار رو توصیه میکنید؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  سامیار

سلام… من این راهکار رو توصیه نمیکنم چون آسیب میزنه بهتون و اثرات روانی زیادی رو هم به همراه داره… بهتره که به روش هاییی که تو الف مشاور بهشون پرداختیم عمل کنین

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!