انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور 1403 بمانیم؟

انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور 1403 بمانیم؟

انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور 1403 بمانیم؟

سوالی است که اکثر داوطلبان کنکور بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور مطرح می‌کنند. انتخاب رشته دغدغه خیلی از داوطلبان کنکور بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور است.

اگر شما یک داوطلب کنکوری نگران و سردرگم هستید که نمی‌دانید باید انتخاب رشته کنید یا نه؟ با ما همراه شوید؛ ما در الف مشاور به طور کامل به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

پشت کنکور ماندن برای ۱۴۰۳

قبل از پاسخ به سوال آیا انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور بمانیم؟ باید به چند سوال پاسخ دهید تا بتوانید به طور قطعی تصمیم خود را بگیرید.

  • هدف از انتخاب رشته کنکور چیست؟

بیشتر داوطلبان هدف از انتخاب رشته را انتخاب رشته خاص یا انتخاب شهر و یا دوره خاص می‌دانند. به همین علت بین دو راهی انتخاب رشته و پشت کنکور ماندن، سردرگم هستند.

در کل هدف انتخاب رشته کنکور برای دانش‌آموزان، انتخاب رشته‌ای است که باعث داشتن آینده شغلی موفق و احساس رضایتمندی عمیق باشد و به توانایی‌ها و علاقه‌های داوطلب نزدیک باشد. همچنین انتخاب رشته کنکور باید با توجه به شرایط فردی و خانوادگی دانش‌آموز انجام شود.

بنابراین باید ابتدا هدفتان را از انتخاب رشته تعیین کنید تا بتوانید به سوال پیش آمده، پاسخ دقیق دهید. 

  • حاضر به ادامه تحصیل در هر شهر و رشته‌ای هستید؟ یا خیر؟ 

قبل از انتخاب رشته باید ابتدا مشخص کنید که آیا حاضرید در هر شهر و رشته‌ای ادامه تحصیل دهید یا تنها در رشته و یا شهر مدنظرتان حاضر به ادامه تحصیل هستید؟ تنها دانشگاه رفتن مدنظر شما است یا خیر؟ اگر تنها هدف شما رفتن به دانشگاه است؛ باید بدانید که بهترین گزینه انتخاب رشته کردن است. شما حتی می‌توانید بدون کنکور نیز تنها با سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید.

  • آیا مشکلی برای پشت کنکور ماندن ندارید؟

بسیاری از داوطلبان پشت کنکوری با مشکل سربازی و یا عدم رضایت خانواده از ماندن در پشت کنکور مواجه می‌شوند. پس توصیه می‌شود قبل از اینکه تصمیم بگیرید که پشت کنکور بمانید؛ مشکلات فردی و خانوادگی‌تان را حل کنید. در غیر این صورت از پشت کنکور ماندن خود پشیمان می‌شوید.

جهت دریافت بهترین مشاوره انتخاب رشته کنکور و بهره‌مندی از راهنمایی‌های بهترین مشاوران کشور کلیک کنید.

پشت کنکور بمونم یا نه؟

این بستگی به شرایط شخصی شما دارد. اگر احساس می‌کنید قادر به شرکت در کنکور نیستید و نمی‌توانید یک سال پشت کنکور بمانید و یا شرایط شما مناسب پشت کنکور ماندن نیست، می‌توانید به صورت غیرحضوری و با استفاده از سایت سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت‌نام خود را برای انتخاب رشته انجام دهید. 

اما اگر توانایی شرکت در کنکور را دارید و هدف خود را تعیین کرده‌اید و می‌توانید یک سال دیگر پشت کنکور بمانید؛ بهتر است پشت کنکور بمانید و برای رسیدن به هدف‌تان نهایت تلاش خود را بکنید. شرکت در کنکور می‌تواند به شما کمک کند تا برای ورود به دانشگاه‌های برتر و دستیابی به شغلی موفق و رضایتمند، کارآمد شوید.

اگر شما یک داوطلب کنکوری هستید و به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنید باید ابتدا از خودتان مطمئن شوید؛ چرا که اگر اهل مطالعه مستمر و تلاش زیاد نباشید، یک سال پشت کنکور ماندن بی ثمر و تنها هدر دادن وقت خود است.

علل پشت کنکور ماندن 

دلایل پشت کنکور ماندن برخی از داوطلبان کنکور چیست؟ داوطلبان کنکور به چند دلیل به پشت کنکور ماندن فکر می‌کنند. به موارد زیر دقت کنید.

  • اولین دلیل پشت کنکور ماندن برخی داوطلبان، جلوگیری از پشیمانی و افسوس است. بسیاری از داوطلبان با خود می‌اندیشند که اگر یک سال پشت کنکور بمانند تمام تلاش خود را خواهند کرد که به بهترین نتیجه دلخواه خود برسند؛ در غیر این صورت چیزی را از دست نداده‌اند. بنابراین تصمیم می‌گیرند تا پشت کنکور بمانند.
  • شرکت در کنکور باعث کسب تجربه‌های زیادی برای داوطلبان است. بسیاری از داوطلبان در روند شرکت در کنکور با نقاط ضعف و کم و کاستی‌های برنامه خود آشنا می‌شوند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که یک سال پشت کنکور بمانند و تلاش خود را بیشتر کنند تا به هدفی که دارند، برسند.
  • بسیاری از عوامل در عدم کسب رتبه قبولی فرد مانند مشاوره غلط، نداشتن برنامه درسی اصولی، تدریس ناکارآمد معلم، شرکت در کلاس‌های کمک آموزشی نامعتبر و … تاثیر دارد. بسیاری از داوطلبان به دلیل این دسته از مشکلات مایلند یک سال دیگر در پشت کنکور بمانند و با اصلاح موارد گفته شده و به کارگیری حداکثر تلاش خود به بهترین نتیجه برسند.

قصد دارم پشت کنکور بمانم آیا باید انتخاب رشته کنم؟

ماندن پشت کنکور اولین راهی است که به ذهن اکثر داوطلبان کنکور بعد از مشاهده کارنامه اولیه خطور می‌کند. بسیاری از داوطلبان به دلیل عدم کسب رتبه خوب و یا عدم کسب رتبه مورد انتظارشان، تمایل دارند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند. در پاسخ به سوال آیا باید انتخاب رشته کنم در صورتی که قصد دارم پشت کنکور بمانم باید مواردی را در نظر بگیرید. اولین مورد رتبه شما است؛ اگر رتبه‌ای که کسب کرده‌اید با رتبه مورد انتظارتان فاصله زیادی ندارد، بهتر است حتما فرم انتخاب رشته خود را براساس اولویت‌بندی‌های خود پر کنید. اگر در رشته و شهر دلخواه خود قبول نشدید، برای یک سال دیگر نیز تلاش خود را بکنید.

حتی اگر رتبه خوبی کسب نکرده‌اید و تنها مجاز به انتخاب رشته شده‌اید، بهتر است براساس هدف و رشته مورد نظرتان انتخاب رشته کنید. بدین صورت که طبق علاقه و براساس رتبه‌ای خود فرم انتخاب رشته را پر کنید و دانشگاه‌های روزانه‌ای را که مدنظرتان است را انتخاب کنید. علاوه بر آن بهتر است در رشته مورد نظرتان چندین دانشگاه غیردولتی را انتخاب کنید تا اگر نظر شما برای پشت کنکور ماندن 1403 عوض شد، بتوانید وارد دانشگاه شوید.

مزایای پشت کنکور ماندن

3 مزیت پشت کنکور ماندن

  1. مهم‌ترین مزیت پشت کنکور ماندن و آماده شدن برای کنکور سال بعد؛ فارغ شدن از امتحانات نهایی و درس و مدرسه است. سال کنکور شما از مقطع متوسطه دوم فارغ التحصیل می‌شوید و در زمان آماده شدن برای کنکور سال آینده دیگر نگران امتحانات نیستید.
  2. پشت سر گذاشتن کنکور، تجربه خیلی خوبی برای شما می‌شود. شما با شرکت در کنکور به نقاط ضعف خود پی می‌برید و با محیط و جو کنکور آشنا می‌شوید. این امر باعث می‌شود تا به درستی بتوانید برنامه‌ریزی کنید و واقع‌بینانه عمل کنید.
  3. از مزیت‌های دیگر پشت کنکور ماندن این است که شما با مباحث درسی بیشتر آشنایی دارید و می‌توانید در یک سال باقی مانده تمام تلاش خود را بکنید تا به مباحث درسی مسلط شوید. همچنین می‌دانید باید برای چه دروسی زمان بیشتری اختصاص دهید.

معایب پشت کنکور ماندن

  1. خستگی ناشی از مطالعه زیاد
  2. بی حوصلگی و انرژی کم
  3. ناامیدی و از دست دادن انگیزه
  4. امکان ویرایش و تغییر کتب درسی
  5. از دست رفتن یک سال از عمر داوطلب

بنابراین باید در انتخاب خود نهایت دقت را به خرج دهید تا مبادا بعد از از دست رفتن یک سال از عمر با پشیمانی از دست رفتن زمان و شانس قبولی در دانشگاه سر کنید.

نظرات پشت کنکوری ها

بعضی از پشت کنکوری‌ها معتقدند که شرکت در کنکور برای ورود به دانشگاه و حرفه‌ای موفق، ضروری است و باید همه تلاش خود را برای آن بکنند. اما بعضی دیگر، با توجه به شرایط شخصی و عدم توانایی در شرکت در کنکور، به روش‌های دیگری مانند ثبت نام غیرحضوری روی می‌آورند.

همچنین، بعضی از پشت کنکوری‌ها معتقدند که نباید فقط به شرکت در کنکور تمرکز کرد و باید به توسعه مهارت‌های دیگری نیز اهمیت داد. این شامل مهارت‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای است.

در نهایت، تصمیم گیری برای شرکت در کنکور یا عدم شرکت، به شرایط شخصی و هدف شخصی هر فرد بستگی دارد و باید با توجه به این عوامل انجام شود.

تجربه پشت کنکور ماندن

در ادامه به تجربیات داوطلبانی که پشت کنکور ماندن توجه کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

  • اگر میخوایین پشت کنکور بمونین باید بگم که باید خودتونو برای شرایط سخت آماده کنید، باید موقعیت پشت کنکور موندن رو داشته باشین. وگرنه پشت کنکور نمونین. من به شخصه توصیه میکنم که همون سال اول تمام تلاشتونو بکنین یعنی تمام تلاشتونو که به هدفتون برسید. چون هیچ تضمینی نیس ک بتونی سال بعد با شرایط خیلی اوکی کنکور بدی و قبول بشی و اینجا هم انگیزه هم وقت و هم روحت از بین رفته.
  • خب باید بگم که اگر همون سال اول تو کنکور به اون چیزی که میخواستی نرسیدی و خیلی خیییلییی هدفتو دوس داری و فقط همونه که راضی ات میکنه، پشت کنکور بمون. اینم بگم که یکی از اشتباهات رایج پشت کنکوریا اینه که همش فک میکنن که وقت اضافه دارن و برنامه امروزشونو به فردا میندازن اما غافل از اینکه وقت هیچ وقت اضاف نیس.
  • سلام بچه ها من 4 سال پشت کنکور موندم. هدفم پیراپزشکیه ولی خب راه رسیدن بهش برام سخت شده چون هیچ امکاناتی ندارم تو یک موسسه آموزشی هم ثبت نام کردم ک کلاه بردار از آب دراومدن و روحیه ام تو این چهارسال داغوون. دبیرستان نمراتم خدا رو شکر بد نبود. اما من جز رشته های پیراپزشکی چیزی دیگه نمیخوام. میخام تلاشمو بیشتر کنم و امسال به هدفم برسم. من تو این چهارسال فهمیدم که چیزی جز برنامه ریزی دقیق و عمل به اون و تست زنی اینقدر اهمیت نداره. 
هیچ گاه تنها بر اساس حرف مشاور تحصیلی و خانواده تصمیم به انتخاب رشته و پشت کنکور ماندن را نگیرید. ابتدا تمام جوانب را بسنجید، موقعیت و وضعیت خود را بررسی کنید؛ سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید پشت کنکور بمانید یا خیر.

سخن آخر- انتخاب رشته کنیم یا پشت کنکور 1403 بمانیم؟

قبولی در دانشگاه و رشته دلخواه شما به عوامل زیادی از جمله داشتن مشاور تحصیلی و انتخاب رشته عالی، برنامه‌ریزی درسی اصولی و جامع، منابع آموزشی و کمک آموزشی معتبر، انتخاب رشته اصولی و … تاثیر دارد.

انتخاب رشته کردن و یا یک سال پشت کنکور ماندن، تصمیم سختی است که باید با نهایت دقت گرفته شود تا بعد از تصمیم خود پشیمان نشوید.

امیدواریم با مطالعه دقیق این مطلب بهترین تصمیم ممکن را بگیرید و بتوانید در زندگی تحصیلی خود موفق شوید. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید، سپاسگزاریم.

ما را در اینستاگرام الف مشاور دنبال کنید.

با آرزوی موفقیت برای شما داوطلب گرامی

گروه تخصصی مشاوره کنکور الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
بهترین مشاوره کنکور در تهران
بهترین مشاوره کنکور در تهران
تغذیه کنکوری ها
هر آنچه که باید درباره تغذیه کنکوری ها بدانید!
صفر تا صد معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
0 تا 100 رشته مهندسی کامپیوتر
چطور زیست را 20 بگیریم؟
8 قدم تا 20 گرفتن زیست نهایی
انتخاب رشته ریاضی
بهترین راهنمای جامع انتخاب رشته ریاضی کنکور 1403 + مشاوره انتخاب رشته ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی
پردرآمدترین رشته های ریاضی| 13 شغل پردرآمد رشته ریاضی 
شغل های رشته ریاضی برای خانم ها
راهنمای مشاوره انتخاب رشته کنکور
راهنمای مشاوره انتخاب رشته 1403
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم؟
بهترین منابع کنکور تجربی 1403
بهترین و جامع ترین منابع کنکور تجربی 1403
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد

سلام خسته نباشد من ازخیلی ها شنیدم اگه کنکور ندیم یا پشت کنور بنونیم از معدل امتحانات نهایمون چهار نمره کم میشه برای همین کسی هر سال پشت کنور بمونه یا کنکور نده باید هر سال ترمیم معدل کنه
راجبش یکم توضیح میدن؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  محمد

سلام تا کنون چنین اطلاعیه از سمت اموزش پرورش نیومده

پارسا
پارسا

سلام بنظرتون با رتبه ۱۰ هزار تجربی رشته های خوبی میتونم انتخاب کنم؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  پارسا

بستگی به میزان داوطلب و ظرفیت هر رشته در دانشگاه های مختلف داره… از مشاوره انتخاب رشته الف مشاور کمک بگیرین

زهرا-- زارع
زهرا-- زارع

سلام من انتخاب رشته کردمممم امسال امیدوارم که بتونم موفق بشممممممممممم

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  زهرا-- زارع

سلام دوست عزیز… انشاا.. که مموفق بشی…

بیتا چوپان
بیتا چوپان

سلام من قصد ندارم امسال انتخاب رشته کنم و والدینم اما اصرار دارن که برم دانشگاه
ب نظرتون چیکار کنم؟ رتبه امم به اون چیزی که میخوام نمیرسه خودم دلم نمیخواد برم دانشگاه

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  بیتا چوپان

سام دوست عزیز… شما باید با توجه به شرایط خودتون انتخاب رشته کنید. بنشینید و منطقی با خانواده صحبت کنید و همینطوری بدون دلیل و منطق آینده اتنو خراب نکنید… حتی میتونید مشاوره دریافتکنید تا هم شما و هم والدینتونو راهنمایی کنه.. به امید موفقیت

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!