تسلط کامل بر درس ها یکی از اصول مهم یادگیری است.

چگونه کاملا بر درس ها تسلط داشته باشیم؟ آیا بلد بودن درس ها کافی است؟

آیا شما هم بعد از مطالعه تسلط کافی بر مطالب درسی ندارید؟ همیشه گمان می‌کنید خوب یاد گرفته اید اما بعد از مدتی آنطور که باید بر دروس خود تسلط ندارید؟ ابتدا باید بدانید بلد بودن و تسلط داشتن با هم تفاوت دارند، دانش و مهارت دو اصل جدا از یکدیگرند، این دو عنصر تعیین میکنند که فردی چقدر توانایی انجام کارها را دارد، دانش به گونه ای تئوری محسوب میشود مثل کتاب ها، مدرسه ها، جزوه ها یعنی برای رسیدن به هدف و یادگیری دانش باید باشد تا عملی شود، عملی شدن و مهارت آموزی با استفاده از یادگیری مفاهیم و به خاطر سپردن آنها و تسلط کافی بر آنهاست. پس صرف خواندن مطالب و یادگیری لحظه ای آنها نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که تسلط کامل بر مفاهیم درسی دارید، راهکار های مختلفی برای حل این مشکل و مطمئن شدن از اینکه شما بر دروس خود مسلط هستید وجود دارد که ما برای شما شرح می‌دهیم.

مراحل تسلط بر دروس

  1. اولین قدم برای یک مطالعه درست درک و یادگیری مفهومی است، درک مفاهیم با درک کلی از مطالب درسی حاصل میشود، وقتی دانش آموز کلیت مطالب را درک کند در مراحل بعدی ذهن جزئیات را راحت تر می‌پذیرد، بهترین منبع درسی خود کتاب درسی است شما ابتدا باید کتاب درسی را مطالعه کنید تا تا یک کلیت و پیش مقدمه در ذهنتان نهادینه شود.

2. دومین قدم تثبیت اطلاعات است، شما بعد از اینکه به خوبی مطالب را فرا گرفتید باید مطالب را تثبیت کنید بهترین راه خلاصه برداری است. با این روش تمرین های تشریحی را با استفاده از کتاب درسی و جزوه های تشریحی انجام می دهید تا به طور کامل تسلط بر مفاهیم پیدا کنید. این روش جزئی از یادگیری شماست زیرا پله پله و جز به جز نکات درسی را یاد میگیرند. خیلی از دانش آموزان به اشتباه به سراغ تست ها می‌روند و از سوالات تشریحی غافل میشوند، تست خود از سوالات تشریحی طرح می‌شوند و به گونه ای خلاصه ای از آنها هستند، وقتی تست ها را می‌خوانید به خوبی نمی‌توانید پاسخ دهید و این خود باعث ناامیدی شما میشود، ابتدا به سراغ اصل مطلب یعنی همان سوالات تشریحی سپس فرع مطلب یعنی تست ها بروید.

3. این مرحله برای رسیدن به تسلط باید تست های بیشتری بزنید تا سطح شما بالاتر بروید و با سوالات مختلف با بعد های مختلف آشنا بشوید، در حین جواب دادن به سوالات نکات مهم آنها را یادداشت برداری کنید تا در دوران جمع بندی از مطالب مفید آنها استفاده کنید. این مرحله بهترین زمان برای مدیریت زمان در پاسخ دادن به سوالات تستی میباشد، از تست های سال های قبل کنکور استفاده کنید تا تیپ‌های مختلف سوالات را تجربه کرده باشید و یادگیری و مدیریت زمان به حدی برسد که مورد قبول و هدف ساز باشد.

4. پس از گذراندن این سه مرحله به مرحله آزمایش و ارزیابی خود می‌رسید. برای شناختن نقاط قوت و ضعف خود با آزمون های مختلف خود را ارزیابی کنید تا به تسلط کافی دست پیدا کنید. آزمون دادن علاوه بر ارزیابی خود یک نوع تکمیل فرایند یادگیری نیز محسوب میشود.

5. مرحله آخر همان جمع بندی مطالب درسی است که نتیجه چندین ماه مطالعه را باید با اصول درست و مدیریت زمان به خوبی یاد بگیرید. معمولا زمان آن هر نیمسال، دوران عید نوروز و یک ماه مانده به کنکور میباشد. روش های جمع بندی اصولی را در مقاله ی  روشهای تکنیکی مرور و جمع بندی رتبه برترها بیاموزید.

مرور درسی بهترین راه برای تسلط داشتن بر درس ها

فراموش کردن مطالب درسی در هنگام امتحان یک مشکل رایج در بین دانش آموزان است که منجر به از دست دادن اعتماد بنفس و ضربه های روحی به آنها می شود، اما راهکار از بین بردن فراموشی و تسلط کافی بر درس ها انتقال مفاهیم درسی از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت است که با مرور درسی امکان پذیر میباشد. اگر دانش آموز مرور درسی اصولی داشته باشد نگرانی از فراموش کردن نخواهد داشت، برای یادگیری روش های مرور درسی اصولی و رسیدن به تسلط کافی بر دروس می توانید مشاور تحصیلی دریافت کنید تا با بهره مندی از تکنیک های مرور درسی و داشتن تسلط کافی بر درس ها به آسانی رتبه برتر شوید. مرور درسی درست با  مطالعه و تمرین در فاصله زمانی مشخص باعث تثبیت مطالب در حافظه بلند مدت شما میشود، بدون مرور درسی ۷۰ درصد مطالب درسی بعد مدت کوتاهی از ذهن شما خارج می‌شود و زحمات شما از بین میرود، مرور درسی را جدی بگیرید و در انجام آن برنامه منظمی داشته باشید. با مرور درسی میتوانید مطالب را به طور عمقی یاد بگیرید و در زمان آزمون به راحتی به خاطر بیاورید. مرور درسی یک نوع طبقه بندی مطالب در ذهن شماست که در زمان کم به آنها دست پیدا میکنید و این همان زمانی است که تسلط کافی بر درس ها خواهید داشت. برای آشنایی بیشتر با روش های مرور درس ها روش های مرور و خلاصه نویسی بهترین مقالات را در اختیار شما قرار داده است.

سخن پایانی درباره تسلط داشتن

برای داشتن تسلط نکات گفته شده را رعایت کنید تا یک یادگیری خوب و با تسلط داشته باشید تا در زمان امتحان ها و آزمون سراسری با اعتماد بنفس و بدون استرس مطالب را به خاطر بیاورید. هیچوقت به صرف دانستن مطالب از خواندن آن درس دست نکشید تا زمانی مطمئن نشدید که میتوانید زمان طولانی مفاهیم را در ذهنتان نگه دارید از مرور کردن، یادداشت برداری و آزمون دادن غافل نشوید. تسلط کافی زمانی اتفاق می افتد که همه این موارد را رعایت کرده باشید و امید و انگیزه خود را برای رسیدن به اهدافتان هر روز از روز قبل بیشتر کنید. برنامه درسی درست و شخصی خود را از الف مشاور دریافت کنید تا راهنمای راه شما برای کسب موفقیت باشد.

اینستاگرام الف مشاور

مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
بهترین منابع زیست کنکور
بهترین منابع زیست کنکور 1403- بهترین منابع رتبه برترها
از سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
سال یازدهم چگونه درس بخوانیم؟
انتخاب رشته فیزیوتراپی
بهترین راهنمای انتخاب رشته فیزیوتراپی + مشاوره انتخاب رشته فیزیوتراپی
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید
قبولی کنکور پزشکی با شروع از عید – چطور از عید شروع کنیم؟
بهترین دانشگاه برای رشته ادبیات
بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیوتراپی
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
بهترین روش مطالعه برای کنکور در ماه رمضان
تعطیلات عید
شروع از عید برای کنکور – تعطیلات عید سکوی پرتاب کنکوری ها
بهترین تحلیل منابع کنکور
بهترین و کامل‌ترین تحلیل منابع کنکور 1403
درمان خیال پردازی هنگام مطالعه
خیال پردازی در هنگام مطالعه – 20 روش جلوگیری از خیال پردازی
از کی برای کنکور 1404 شروع کنیم؟
از کی برای کنکور 1404 شروع کنم؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانیال
دانیال

کلی خوندن درس ها بهتره یا نکته ای خوندن؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  دانیال

هر درسی رو باید به شیوه خاص خودش بخونی

خالد
خالد

اصل مطلب یعنی خوندن درس یا تست زدنث

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  خالد

ابتدا کل کتاب درسی رو بخون تا بهش مسلط بشی و بعد برو تست بزن.. چون بدون تست نمیتونی تو کنکور موفق بشی و همینطور بدون خوندن کتاب درسی

رجب
رجب

درک درس مهمتره یا تست زنی؟

ادمین الف مشاور
مدیر
ادمین الف مشاور
پاسخ به  رجب

هر دو

فرم ثبت نام در طرح مشاوره تحصیلی رایگان کامل واقعی و تضمینی

این طرح فقط مخصوص کسایی هست که دوست دارن توی درساشون موفق بشن و به هدفاشون برسن!
اطلاعاتت پیش الف مشاور محفوظ میمونه!